Břeclav oslavila 175 let od příjezdu prvního vlaku na naše území
Břeclav si Národním dnem železnice připomněla 175 let od příjezdu prvního vlaku na naše území. Na místní hlavní nádraží dorazily vzácné historické vozy i moderní soupravy současnosti. Akci si nenechaly ujít desetitisíce návštěvníků.
Štokr, Papoušek nebo Bejček- to je rozmanitá přehlídka přezdívek historických lokomotiv, které mohli návštěvníci obdivovat. Celkem v depu zastavilo 11 parních exponátů, dlouhé fronty se tvořily zejména u takzvané Šlechtičny z roku 1947.
„Má nejvyšší rychlost asi 100 kilometrů za hodinu, je přímo z Děčína,“ vysvětluje asi pětadvacetiletý topič Jan. Přikládat do kotle musí velmi často, 12 tun uhlí mu vystačí jen na 600 kilometrů jízdy a zastavovat navíc musí každých sto kilometrů, aby doplnil vodu.
Dalším unikátem, který dorazil do Břeclavi až z železničního muzea Strasshof v Rakousku, byl takzvaný hrboun z roku 1911. Jeho kola mají na výšku takřka dva metry.
„V roce 1911 byla stokilometrová rychlost velmi vysoká, aby ložiska nebyla tolik namáhaná, ta rychlost se musela rozložit do velkého obvodu kola, navíc to mazivo nebylo tehdy tak kvalitní,“ říká Paul Konpeck.
České dráhy nechaly vystavit také dva salonní vozy, prezidentů T. G. Masaryka a Gustáva Husáka. K vidění byla i stařičká Ferdinandka.
„Tato lokomotiva před více než 100 lety dělala ohromný výkon, vozila těžké vlaky a zároveň velmi složitě posunovala v tehdy vzniklých stanicích. Měla ovšem malou zásobu uhlí, takže museli často doplňovat,“ vysvětluje ředitel Výzkumného ústavu železničního Antonín Blažek.
Kromě výletu do historie nabídl program i ukázku ze současných technologií, k návštěvě zvaly moderní soupravy Pendolino nebo Railjet.