Češi vyvinuli aplikaci, která odhaluje padělky. Dostali na ni dotaci z EU

Zdařilé padělky značkového zboží bývají od originálu k nerozeznání a zákazník si podvodu nevšimne. To by se ale mohlo změnit. Čeští vývojáři představují novou aplikaci, která má padělané výrobky odhalit. Jmenuje se Authentizer a v Česku už ji používají třeba někteří výrobci alkoholu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Padělané kabelky značky Louis Vuitton | Foto: Celní správa

Aplikace pro mobilní telefony funguje na principu dvou nálepek s takzvanými QR kódy.

Jeden štítek prodejce nalepí na výrobek viditelně a druhý je schovaný pod nálepkou. K tomu by se měl zákazník dostat až poté, co zboží zaplatí a chce si ověřit, že koupil originál.

„Protože sejmutím ochranné nálepky získám druhý kód, do systému se odesílají kombinace kódů a systém hlásí, že je vše v pořádku,“ popisuje Petr Lávička z vývojového týmu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nová česká aplikace Authentizer prý dokáže odhalit padělky dřív, než si je zákazník odnese domů. O vynález se zajímala Evelyna Kulíšková

Tím se výrobek zároveň označuje za použitý, což také ohlásí každému, kdo by si konkrétní kombinaci kódů znovu ověřoval.

„Pokud by padělatel tuto nálepku chtěl používat na dalších výrobcích, při opětovném sejmutí systém hlásí, že tato kombinace už byla použita,“ přibližuje vývojář.

Aplikace tak ukáže, v který den a přesný čas se výrobek odhalením číselné kombinace znehodnotil. Takové zboží pak má zákazník právo reklamovat.

„Chceme tím chránit lidi, aby si kupovali opravdu kvalitní výrobky. Hlavně to pomůže firmám, které budou vědět, že se prodává jejich zboží, a ne padělky jejich výrobků,“ dodává další člen vývojového týmu Petr Kulhánek.

Podle Kulhánka mohou sami uživatelé výrobce velmi rychle upozornit na to, že někdo jeho zboží falšuje. „V našem systému jsou statistiky. Díky tomu můžeme výrobce upozornit, že se na trhu objevily padělky jeho výrobků.“

Vývojáři původně aplikaci vyrobili na kontrolu alkoholových kolků po metanolové aféře. Později verzi rozšířili na všechny výrobky, které mohou nést nálepky s kódy.

„Rádi bychom do roka měli pět až deset větších českých výrobců, aby o tom bylo v Čechách povědomí, abychom zhruba za rok mohli zkusit expandovat do světa,“ shrnuje vizi šestičlenné vývojářské firmy Petr Lávička.

Vývoj Authentizeru zatím přišel asi na 10 milionů korun. Část nákladů firma zaplatila z dotace Evropské unie.

Simona Bartošová, Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme