Česku by mohla hrozit arbitráž kvůli nákladovému nádraží Žižkov

Nefunkční nákladové nádraží na pražském Žižkově se údajně může stát předmětem mezinárodní arbitráže. Upozorňují na to developeři, kteří už deset let vedou s památkáři spory o jeho dalším využití. Jde totiž o největší nezastavěnou plochu v blízkém centru Prahy. Investoři chtěli nádraží zbourat, památkáři prohlásit za kulturní památku. Teď se shodli, že ho přestaví.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladové nádraží Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov | Foto: Eva Odstrčilová

Asi čtyřpatrová betonová stavba ve tvaru písmene U, několik nástupišť a kolejiště může být centrem nové městské části, souhlasí zainteresované strany. Podle ředitelky Národního památkového ústavu Naděždy Goryzckové jsou přestavby industriálních památek běžné.

„Podstata té kulturní památky by měla zůstat zachována, ale pohybujeme se v intencích industriální památky, kde přece jenom ta hodnotová kritéria jsou trošku jiná než u běžných památek.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o hrozbě arbitráže kvůli nákladovému nádraží Žižkov zjišťovala reportérka Michaela Vetešková

„Jako příklad bych uvedla Dolní oblast Vítkovice v Ostravě a zde se také Národní památkový ústav dokázal s vlastníkem zatím domluvit na jisté míře konverze,“ říká Goryzcková.

Přebudovat nejhodnotnější část areálu by podle zástupce developera Leoše Andrerleho stálo minimálně dvě miliardy korun, a na tuto investici navíc nemá peníze ani investor, ani stát.
Na proměnu Vítkovických železáren totiž přispěla Evropská unie a mecenáš.

Nákladové nádraží Žižkov | Foto: Tomáš Adamec

„Máme za to, že ta památková hodnota je sporná, nicméně máme vůli vyjít vstříc a diskutovat s veřejným sektorem o tom, jak budovu integrovat do nově vznikající čtvrti. Ta čtvrť sama o sobě, to, co plánujeme my na svém území, je téměř ryze rezidenční,“ poznamenal zástupce developera Sekyra Group Leoš Anderle.

Zároveň uvedl, že byty by měly být kolem případné kulturní památky, ve které by byly obchody, restaurace nebo galerie. Problémem ale je plán druhého zahraničního investora - o pár metrů dál postavit nákupní centrum. Jestli by se areál nádraží měl stát hlavním bodem nového sídliště, pak by se musel změnit územní plán i plány tohoto investora, který by podle Anderleho mohl pohrozit mezinárodní arbitráží na 35 milionů eur.

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme