Čínský dron už unese i člověka, pilot není potřeba

Dron, který je schopen přepravit člověka, představila čínská firma Ehang na veletrhu spotřební elektroniky CES 2016 v americkém Las Vegas. Stroj se jmenuje Ehang 184. A číslice znamenají: jeden cestující, osm rotorů a čtyři ramena.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Veletrh spotřební elektroniky CES 2016 v Las Vegas | Foto: Reuters

Příliš se nepodobá současným malým a lehkým dronům, je to kabina, která má v každém rohu rameno se dvěma vrtulemi.

Výrobce možná míří právě na dopravní situace, kde by se hodil vrtulník. Přitom zdůrazňuje, že to není jen návrh, ale hotový stroj, který ještě letos projde posledními zkouškami a měl by se dostat do sériové výroby.

V přepočtu by měl stát 5 až 6 milionů korun. Může letět asi stokilometrovou rychlostí, je na elektrický pohon. Podle výrobce se hodí na krátké až střední vzdálenosti, ale zároveň uvádí, že může na jedno nabití letět 23 minut, takže uletí ani ne 40 km.

„Nepotřebujete pilota, nepotřebujete oprávnění, uvnitř jste jen jako cestující,“ říká Yifang Xiong, spoluzakladatel firmy Ehang, v rozhovoru pro britský Guardian. Letoun se ovládá počítačem a ještě dostává povely z řídicího střediska.

Ehang 184 | Foto: EHANG

Pasažér bude mít jen malou šanci zasáhnout do řízení. Před sedačkou je dotyková obrazovka s mapou, na které jen prstem ukáže, kam chce letět, pak jsou tam tlačítka na přerušení letu - aby stroj jen visel ve vzduchu - a na přistání.

A pak samozřejmě ovládání klimatizace a vnitřního osvětlení. Trasu bude mít na starosti počítač, případně dispečeři na středisku.

„Velicí systém bude vědět o jednom každém dronu. Takže když naše 184 bude ve vzduchu, poletí vždycky tou nejbezpečnější cestou a s ničím se nesrazí,“ říká další ze spoluzakladatelů firmy, George Yan, v rozhovoru pro CNN.

V propagačním videu výrobce tvrdí, že od začátku měli na mysli hlavně bezpečnost. Dva lidé blízcí generálnímu řediteli před několika lety zahynuli při pilotování ultralehkých letadel a údajně ho to přivedlo na myšlenku bezpilotního stroje.

Ale bezpečnostních otázek je víc: článek na serveru Engadget upozorňuje, že i malé čtyřramenné drony jsou někdy ve vzduchu nestabilní, a co teprve takový kolos s kabinou.

V diskusích k článkům a videím zase lidé upozorňují na to, že hotový stroj nemá vůbec kryté vrtule, takže v případě nouzového přistání ohrožuje okolí a nedá se z něj rychle vystoupit.

Komentář na serveru Wired spekuluje, jestli to vůbec čínská firma myslí vážně a jestli to není jen způsob, jak by upoutala pozornost ke svým obyčejným malým dronům.

A britská BBC dodává, že bezpilotní stroj na přepravu osob asi nikdo na světě neschválí do provozu.

Dron - příklady možného využití | Foto: Český rozhlas

Martin Srb Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme