Dopravní letadlo Boeing 787 Dreamliner musí kvůli sérii závad na kontrolu
Americký Federální úřad pro letectví nařídil podrobnou inspekci nových letadel Boeing 787 Dreamliner. Reaguje tak na sérii závad, které se u stroje v poslední době objevily. Boeing zatím dodal aerolinkám 46 letadel.
Kontrola se zaměří na kritické části pohonného systému, na design a výrobní postup.
Potíže se nahromadily tento týden. Napřed u jednoho z letadel explodovala baterie, pak měly další stroje problémy s elektronikou a únikem paliva.
Společnost Boeing ale tvrdí, že letadlo je naprosto bezpečné.
Dreamliner patří mezi nejmodernější letadla současnosti. V jeho konstrukci jsou poprvé ve velké míře použity, místo tradičních kovů, kompozitní materiály.
O letadlu Boeing 787 Dreamliner mluvil v Odpoledním Radiožurnálu letecký publicista Martin Velek.
Hon za úsporami paliva je veden na mnoha frontách – od pokročilejší aerodynamiky až po výrazné odlehčení.
Konstrukce letadla je kompozitová, křídla jsou vyrobena z množství uhlíkových vláken v matrici.
„Váhová úspora je významná. To je to hlavní, co aerolinku zajímá,“ říká letecký publicista Martin Velek.
Místo dosud používaných olověných nebo niklových baterií jsou v Dreamlineru použity baterie lithium-iontové. Tyto baterie jsou náchylnější k požáru buď při přílišném vybití nebo naopak při přebití.
„V okamžiku kdy chytnou, jsou velmi obtížně hasitelné, protože se zásobují vlastním kyslíkem a i ten elektroid je hořlavina, na rozdíl od olověných baterií, které hrozí poleptáním. Zdá se, že to ještě stále není doladěno do úplné dokonalosti, protože hasiči tu baterii hasili 40 minut. A na konci hašení jedna z těch baterií explodovala,“ dodává Velek.
Nejvíce strojů mají ve své flotile japonské aerolinky Japan Airlines a All Nippon Airways, vlastní je ale také například aerolinky z Indie nebo Kataru.