Dreamliner přistál po prvním komerčním letu v Hong Kongu

Na letišti v Hong Kongu dosedl stroj, který podle konstruktérů předznamenává vývoj leteckého průmyslu v 21. století. Boeing 787 Dreamliner, který si jako první pořídily japonské aerolinie ANA, má za sebou premiérový komerční let z Tokia. Některá sedadla v charterovém letu získali pasažéři v aukci za mnohonásobek běžné ceny.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing Dreamliner přistál na letišti v Hong-Kongu po svém prvním letu s cestujícími z Tokia

Boeing Dreamliner přistál na letišti v Hong-Kongu po svém prvním letu s cestujícími z Tokia | Zdroj: ČTK

Vedení Boeingu považuje Dreamliner za triumf v souboji s dalším předním výrobcem letounů, společností Airbus. Předností Dreamlineru je především použití nových materiálů a z toho vyplývající levnější a ekologičtější provoz.

„Zatímco dosud se klasická letadla stavěla především z kovu, zejména z hliníku a jeho různých variant, toto letadlo je zjednodušeně řečeno z umělé hmoty, z uhlíkových kompozitů, z uhlíkových vláken zpevněných nějakou umělou pryskyřicí a dalšími materiály,“ vysvětlil v poledních Ozvěnách dne letecký odborník Martin Salajka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem poledních Ozvěn dne byl letecký odborník Martin Salajka

Nižší hmotnost použitého materiálu způsobuje menší spotřebu paliva, což činí letoun úspornějším. Negativem je podle Salajky dražší výroba a ne zcela vyzkoušený postup.

Dreamliner ale nabízí také komfort cestujícím. Zvětšený trup znamená více místa. „Díky použití nových materiálů se mohl trup trochu zvětšit. Boeing se chlubí tím, že jsou tam například největší okénka u komerčního letadla, které kdy létá,“ popsal Salajka.

Americký projekt Dreamlineru ale nabral několikaleté zpoždění. Minulý týden kvůli tomu zrušila objednávku nových strojů jedna čínská letecká společnost.

Podle Martina Salajky je ale zpoždění výroby běžné, protože letadla se prodávají na dlouhá léta dopředu a firmy tak chtějí získat zákazníky v době, kdy letadlo není ani 'na papíře'.

ČRo 1 - Radiožurnál, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme