Elektromobily, plug-in hybridy nebo vodíková auta. Automobilky nabízejí čím dál více pohonů

Ve Frankfurtu nad Mohanem začal dlouho očekávaný autosalon. A mezi odborníky se už řeší, na co mají auta jezdit. Automobilky ale sází na rozmanitost a nabízí čím dál více pohonů. Ať se zákazník rozhodne podle toho, kde a jak jezdí. Do měst patří elektromobily, na dálnice plug-in hybrid a finišuje se s vodíkovými auty.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Elektrické Porsche Mission E | Foto: Jan Říha

Automobilová show představuje elektromobily, které v parkovacím domě samy bez řidiče najdou místo, kde se nabijí, vozy se solárními panely místo střechy, i auta, která komunikují se semafory a okolními vozy, aby se nesrazily.

Elektromobily na autosalonu ukazují i ryze sportovní značky jako například Porsche a Audi.

Nabíjet se prý umí během čtvrt hodiny, některé modely dokonce umí nabíjet indukcí přímo z vozovky při jízdě, na speciálně připojené silnici.

Bugatti Vision GT 2 | Foto: Jan Říha

Autosalon ukazuje také na automobilovou budoucnost a technologie, které mají snížit počet dopravních nehod.

Nejvíce se mluví o projektu takzvaného průhledného kamionu, na kterém pod názvem Safety Truck pracuje firma Samsung.

Safety Truck společnosti Samsung | Foto: Samsung

Kamion má na zadních dveří velkou obrazovku, na které se promítá situace před autem. Předjížděcí manévr bude pro řidiče za nákladním automobilem mnohem bezpečnější.

Samsung už systém s úspěchem testoval v Argentině. Teď se čeká na jeho schválení pro běžný provoz.

Porsche 911 Carrera S Cabrio 3 | Foto: Jan Říha

S podobným systémem Transparent Trailer přichází značka Land Rover. Ta vyvíjí koncept průhledného přívěsu za vozem, který odstraní všechny mrtvé úhly pohledu do zpětného zrcátka.

Průhledný přívěs | Foto: Land Rover

Systém využívá standardní couvací kameru a bezdrátové digitální kamery umístěné na zádi karavanu nebo přívěsu. Obrazy z obou kamer jsou následně počítačově spojeny a ve zpětném zrcátku vytváří dojem, že přívěs za vozem je průhledný, takže jsou vidět vozy, které se blíží zezadu.

Koncept Audi e-tron quattro 1 | Foto: Jan Říha

Problémem moderních aut se ale stává přebytek informací pro řidiče, které poutají pozornost a odvádějí jeho oči ze silnice. K tradičním informacím přibyly například rádci rychlostního stupně, ukazatele, jak ekologicky řidič jede nebo dopravní informace zobrazující se na displeji mezi budíky rychloměru a otáčkoměru.

Konstruktéři se proto snaží vrátit oči řidiče zpátky na vozovku před auto takzvaným Head-up Displejem, který je známý mimo jiné ze stíhacích letadel. Nejdůležitější informace jsou tak promítány na sklo před řidiče.

Bentley Bentayga 3 | Foto: Jan Říha

Podle nejnovější studie kanadské univerzity ale mohou projekční displeje vést k příliš velkému rozptýlení řidičů a následné ztrátě soustředění v krizových situacích.

Řidiči totiž musí rozdělit svoji pozornost mezi sledování silnice a interpretaci důvodu varování na skle.

Boj proti hackerům

Využívání moderních technologií ve vozidlech s sebou přináší i další rizika. Automobilky se obávají hackerských útoků, které by mohlo umožnit připojení vozů na internet. Dvěma odborníkům už se touto cestou podařilo ovládnout řízení vozu Jeep Cherokee.

Koncern Fiat Chrysler kvůli tomu dokonce nainstaluje nový software do 1,4 milionu aut. Jak se hackerům účinně bránit řeší i ostatní firmy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Automobilky děsí představa, že by se vozu mohli zmocnit hackeři a na dálku ho ovládat. Jak se proti tomu brání, zjišťoval na autosalonu ve Frankfurtu Jan Říha

„Funkce, které nyní ve vozidle máme, to, co vidíme na displeji a můžeme to ovládat hlasově, tak je víceméně pouze jednosměrný tok dat. To znamená směrem z internetu do vozidla,“ řekl Radek Dolejší z českého zastoupení automobilky Volkswagen na autosalonu.

„To je v podstatě zajištění k tomu, aby nebylo možné vozidlo žádným způsobem ovládat, pokud by se do něj hacker tímto kanálem dostal.“

Podle šéfa českého zastoupení automobilky Audi Tomáše Velka je klíčové přísné oddělení řízení auta a připojení k internetu.

„Veškeré softwarové i hardwarové řešení od sebe oddělují funkce infotainmentu, to znamená ty, kdy vůz se spojuje za účelem získání dopravní informace nebo třeba stažení hudby, máme oddělené od funkcí, které ovládají vlastní řízení vozu,“ vysvětlil princip.

Řidiči moderních vozů mohou přes mobil na dálku upravit topení, klimatizaci, zkontrolovat polohu auta nebo akumulátor.

„Vozidlo při komunikaci využívá vlastní SIM kartu. Volkswagen je zároveň evropským operátorem právě pro svá vozidla, své datové služby. Používá svojí speciální zabezpečovací technologii pro přístup do vozů,“ dodal Radek Dolejší.

Světové premiéry vozů budou ve Frankfurtu k vidění až do 27. září.

Jan Říha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme