Evropa si připomíná 125 let tramvajové dopravy. Budapešť je jejím živoucím muzeem

Přesně o půl třetí odpoledne 28. listopadu 1887 se rozjela první tramvaj na území starého kontinentu. Jako první v Evropě získali tento hromadný dopravní prostředek obyvatelé tehdejšího uherského hlavního města Budapešti. Tramvajová nostalgie zachvátila v těchto týdnech celé maďarské hlavní město.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Historická tramvaj v centru Budapešti

Historická tramvaj v centru Budapešti | Foto: Gregor Martin Papucsek

Po Velkém bulváru jezdí staré a ještě starší tramvaje, nabité dospělými i dětmi. Zatímco nejmenší stlačují zvonky, dospělé návštěvníky chytá nostalgie a vzpomínají na staré časy, kdy viseli ze dveří tramvaje číslo 4 a 6 po Velkém bulváru. Ti, kteří stojí na zastávkách, mají otevřená ústa při pohledu na takovou parádu.

Je neděle a nostalgickou jízdou všech typů tramvají, které kdysi brázdily Pešťské a Budínské ulice, si město připomíná uplynulých 125 let.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nostalgickou akci k výročí tramvajové dopravy sledoval v Budapešti spolupracovník ČRo Gregor Martin Papucsek

Mladík s visačkou na peróně přiznává, že je tramvajovým nadšencem. Má prý komplexy z dětství, kdy si nemohl hrát s malými vláčky, a proto teď, když je už dospělý, si hraje s velkými tramvajemi. Je členem Spolku historických tramvají, jehož cílem je posbírat a zachovat tramvaje, které dopravní podniky po Maďarsku vyřadí a nevejdou se do muzeí.

Spolek je vždy obnoví, zprovozní a při podobných příležitostech, jako je 125. výročí začátku provozu tramvají v Budapešti, je veřejnosti předvede.

Zatím však nemá české tramvaje T3 ani T4, ty ještě dopravní podnik nevyřadil. Nadšenci proto chtějí získat tatrovky z Prahy. V Budapešti je nasazovali do provozu v letech 1978–1984, bylo jich dohromady 322. V letech 2002–2004 se 80 z nich dočkalo rekonstrukce a slouží bez problémů na nejfrekventovanějších trasách dodnes.

Zoltán Kálmán, který je řidičem budapešťských tramvají od roku 1979, si tatrovky oblíbil. Tradiční mnohem více než obnovené. „Největší rozdíl mezi nimi a maďarskými GANZovkami je ten, že československé tramvaje byly od počátku elektronické, brzdění a rozjíždění v nich bylo měkčí a daly se výborně vytápět,“ porovnává.

Gregor Martin Papucsek, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme