Firmou roku 2012 je První brněnská strojírna, letecké motory vyváží do celého světa

Do První brněnské strojírny ve Velké Biteši dnes zaměstnanci přišli s velkou hrdostí. Společnost, která vyrábí letecké motory, se od včerejšího večera pyšní titulem Firma roku 2012. Po pěti letech je na vrcholu vývoje a své proudové, turbovrtulové nebo turbohřídelové motory vyváží téměř do celého světa.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bohumil Antoš z divize letecké techniky První brněnské strojírny ve Velké Bíteši u turbovrtulového motoru

Bohumil Antoš z divize letecké techniky První brněnské strojírny ve Velké Bíteši u turbovrtulového motoru | Foto: Daniel Burda | Zdroj: Český rozhlas

„Technik zajišťuje přípravu pro start motoru, který má elektrické startování. Startér roztočí motor na otáčky pro zapálení…“ popisuje Bohumil Antoš z divize letecké techniky První brněnské strojírny ve Velké Bíteši.

Přehrát

00:00 / 00:00

Do provozu, kde se motory vyrábí a testují, zamířil reportér Daniel Burda

Proudový motor není nijak velký, má asi kolem metru. Výkon je přitom 110 kilo.

„Z hlediska svého výkonu skutečně je schopen vynést do vzduchu letoun o hmotnosti do 500 kilogramů. Teď mám pocit, že se to ještě více roztáčí,“ ukazuje technik Radek Plocek.

Plocek sedí u dvou monitorů, motor je za tlustými skly před ním. Vše ovládá jen myší a klávesnicí, na přidání plynu tady ale má také opravdovou plynovou páku.

První brněnská strojírna ve Velké Bíteši je teď po pěti letech na vrcholu vývoje. Nejen proudové, ale také turbovrtulové a turbohřídelové motory jdou téměř do celého světa.

Jeden z proudových motorů, které vyrábí První brněnská strojírna ve Velké Bíteši | Foto: Daniel Burda

„Z teritorií nám chybí možná Austrálie a samozřejmě Afrika, což je spíše rozvíjející se světadíl. Ale jinak po celém světě, Evropa, hlavně Asie, Amerika. Opravdu se stáváme globálním hráčem,“ říká generální ředitel Milan Macholán.

Motory jsou určeny pro malá letadla a vrtulníky pro dva až čtyři pasažéry nebo také pro bezpilotní letouny.

Daniel Burda, mka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme