Havárie Concordu před 15 lety ukončila éru nadzvukové civilní dopravy

Havárie francouzského Concordu před 15 lety u Paříže prakticky ukončila éru nadzvukového létání v civilní dopravě. Tragédie si vyžádala 113 mrtvých, většinou německých turistů. V celém světě vyvolala silné emoce, zvláště když vyšetřování ukázalo, že příčinou byla kovová lamela, která upadla na ranvej z letadla, které startovalo před Concordem. Byla to první katastrofa do té doby spolehlivého letadla, které se stalo symbolem technického pokroku a luxusu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nadzvukový dopravní letoun Concorde | Foto: GNU General Public License, verze 1.2, Eduard Marmet

„Let Concordem je rozhodně jedním z nezapomenutelných zážitků,“ vzpomíná publicista a někdejší politik Miroslav Macek na několik svých letů Concordem.

„Vysokou rychlost člověk vnímá zvláště při startu, Concorde opouštěl ranvej při rychlosti kolem 450 kilometrů. A pak samozřejmě ten neuvěřitelný, prudký výstup do téměř 20 kilometrů, kdy člověk má dojem, že prostě to letadlo letí kolmo nahoru,“ přibližuje Macek.

První Concorde vzlétl ke zkušebnímu letu na jaře 1969.

Přehrát

00:00 / 00:00

Havárie Concordu před 15 lety znamenala konec éry nadzvukové civilní dopravy. Legendární letoun připomněl redaktor Jaroslav Skalický

„Konstruktéři stavěli letadla větší, pro víc cestujících, s kvalitnějšími motory a jednou z těch možností právě v takové té euforii bylo, že tedy doprava se musí zrychlit, že bude doprava nadzvuková, že tedy spojení mezi kontinenty bude otázkou hodin,“ vysvětluje letecký publicista Martin Salajka.

Ve službách Air France a British Airways létalo 14 strojů, většinou z Paříže nebo Londýna do New Yorku. Atlantik Concorde překonal za 3 a půl hodiny. Jeho provoz, náročný na spotřebu paliva, ale nebyl nikdy ziskový.

25. července 2000 jedno z letadel hned po startu začalo hořet na levém křídle a zřítilo se v plamenech. Obě společnosti lety Concordů sice obnovily, zájem o ně už byl ale malý. Na podzim roku 2003 letěly Concordy naposledy.

„Ta havárie asi urychlila ten proces, protože je pravda, že Concorde po skoro 30 letech už začínal být starý,“ poznamenává Martin Salajka.

Paluba Concordu | Foto: GNU General Public License, verze 1.2 Martin J. Galloway

Sedmadvacet nadzvukových let v historii letecké dopravy skončilo. V případě velkých letadel nejspíš nenávratně. Důvodem jsou hlavně vysoké provozní náklady.

„Zdá se, že v tuto chvíli spíš vyšla ta sázka na velké stroje, jako je Boeing 747 nebo Airbus 380, protože dopravit co největší počet cestujících za co nejnižší cenu je asi v tuto chvíli nejdůležitější hledisko,“ říká letecký publicista.

Pokud se nadzvukové dopravní letadlo objeví, bude to podle Salajky malý stroj pro několik cestujících.

„Malé obchodní letouny se tou rychlostí blíží rychlosti zvuku, zatím ji nepřekračují, protože to by samozřejmě bylo konstrukčně a technicky náročnější. Pro byznysmeny nebo lidi, kteří jsou na té rychlosti závislí, je asi výhodnější si pořídit nebo najmout menší stroj a letět tam, kam opravdu potřebují, a ne létat pravidelné trasy.“

Letečtí fanoušci na elegantní Concordy nemohou zapomenout. Obdivovat je už ale mohou jen v muzeích, kde většina vyřazených letadel skončila.

Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme