Horské službě zjednodušují práci chytré telefony. Díky nim ubylo výjezdů

Chytré telefony, které si pořizuje čím dál víc lidí, mohou zachraňovat lidské životy. Chválí si je například Horská služba Jizerské hory a liberečtí záchranáři, kteří oceňují především speciální aplikaci SOS. V případě náhlých zdravotních problémů lze přivolat stisknutím jednoho tlačítka odbornou pomoc.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

běžkař ve stopě

běžkař ve stopě | Foto: Jan Rosenauer

Právě se rozbíhá záchranná akce, vyvolaná jedním stisknutím tlačítka SOS na chytrém telefonu. Běžkař, který se vydal večer s čelovkou na Jizerskou magistrálu, spadl a zlomil si nohu. Nikde nebylo ani živáčka, a tak si pomoc musel zavolat sám.

„Nebyl schopen dalšího postupu a návratu domů a v případě těch klimatických podmínek, těch mrazů, je to stav, který ho přímo ohrožuje na životě,“ vysvětluje náčelník Horské služby Jizerské hory René Mašín.

Přehrát

00:00 / 00:00

O přínosu chytrých telefonů pro práci horské služby informovala redaktorka Ivana Bernáthová

Běžkař měl u sebe chytrý telefon s aplikací SOS, která po stisknutí tlačítka odeslala SMS zprávu záchranné službě s přesným označením místa, kde muž je.

Přístroj odeslal také informace o samotném pacientovi, například jakou má krevní skupinu nebo jestli nemá na nějaké léky alergii. Záchranáři pak zároveň předávají informace horské službě, která se na čtyřkolkách vydává na pomoc zraněnému lyžaři.

„Ubylo pátracích akcí, zrychlil se čas dojezdu. Když se cokoli stane, tak lidé prostě zavolají, my víme konkrétně, kde jsou, a jedeme jim na pomoc,“ popisuje obecné výhody využívání mobilních telefonů René Mašín. Mobily pomáhají, i když někdo „jen“ zabloudí.

Mobily šetří čas i peníze

„Lidé zavolají, že nevědí, kudy jít. Když nám popíšou místo, kde jsou, tak my je z 90 procent vyvedeme i po tom telefonu, ani nevyjíždíme,“ tvrdí Mašín a dodává:

„V minulosti to bylo tak, že někdo zabloudil, nepřišel na dané místo, nedorazil domů a nedal o sobě vědět. Příbuzní nám zavolali, nezbylo než vyjet a prohledávat cesty a dohledávat lidi, jestli nemají nějaký problém.“

Mobilní telefony tak šetří i peníze, kterých nemá horská služba nazbyt. Teď si musela například pořídit novou čtyřkolku a na zimu povolává do služby další horské záchranáře. Počet návštěvníků hor totiž rok od roku stoupá s tím roste i počet úrazů i zásahů.

Ivana Bernáthová, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme