Je možné kombinovat seriózní žurnalistiku a zábavu? Pokouší se o to třeba BuzzFeed

Seznamy nejroztomilejších domácích mazlíčků, ale i investigativní články o zákulisí americké politiky či z frontových linií války v Sýrii či na Ukrajině. Americký internetový portál BuzzFeed vznikl před pár lety jako pokusná virtuální laboratoř. Dnes patří k médiím, která globálnímu publiku zprostředkovávají pohled na události s celosvětovým dopadem.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Internet - ilustrační foto

Internet - ilustrační foto | Foto: licence Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported, Giuseppe1999

Je všední pracovní den a v prostorné moderní newyorské redakci BuzzFeedu to bzučí aktivitou, tak jak název populárního média napovídá. Portál před pár lety vznikl jako testovací laboratoř - jeho majitelé chtěli zjistit, jak v době vlády sociálních sítí nejlépe doručit mediální obsah čtenářům a uživatelům. Dnes jeho články sledují milióny lidí po celém světě, ať už jde o seznamy roztomilých zvířátek, nebo investigativní žurnalistiku.

„Způsob, jakým lidé konzumují to, co jim média nabízejí, se radikálně proměnil," podotýká šéfredaktor portálu Ben Smith, který si vydobyl respekt a renomé coby komentátor washingtonského magazínu Politico.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak to vypadá v redakci internetového portálu BuzzFeed, zjišťovala zpravodajka Lenka Kabrhelová

„Lidé nejen tady v Americe, ale po celém světě, si dnes čtou zprávy na mobilních telefonech, ne počítačích, skrze aplikace sociálních sítí jako je Facebook, Twitter, WhatsApp. Mediální organizace čelí výzvě, jak obsah, který vytvářejí, k publiku dostat a jak ho připravit tak zajímavě, aby ho lidé chtěli s ostatními sdílet," shrnuje Ben Smith.

BuzzFeed byl jeden z prvních, který začal vábit masy například články v podobě seznamů. K přehledům fotek a videí domácích mazlíčků, postupně přibyla newyorská občanská žurnalistika a v posledním roce a půl i seriózní a investigativní novinařina.

„Sleduje nás publikum ve věku od 18 do 35 let, což při zpravodajství musíme brát v potaz. To ale neznamená, že by mladé lidi seriózní zprávy nezajímaly," říká vedoucí zahraniční redakce Miriam Elder. Její tým tvoří respektovaní novináři, z nichž mnozí vyrostli v klasických amerických médiích.

„Naše zpravodajství a reportáže v konečném efektu nejsou o tolik jiné než u tradičních médií. Nejdůležitější je přesvědčivá a důležitá zpráva, srozumitelně podaná. Nejlépe to bylo vidět v případě krizí na Ukrajině a v Sýrii, naše zpravodajství v internetové konverzaci dominovalo," podotýká Miriam Elder.

Rychlost na úkor přesnosti

Médium, považované mnohými za naději internetového věku, ale neprospívá jen na samé jedničky. Jeho kritikové poukazují na případy kopírování a dokonce plagiátorství.

Jak připouští reportér Ryan Broderick, jednou z hlavních nástrah, kterým internetová média čelí, je neustoupit z přesnosti a pečlivého ověřování na úkor rychlosti, ke které tlačí velká konkurence.

Lenka Kabrhelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme