Je možné kombinovat seriózní žurnalistiku a zábavu? Pokouší se o to třeba BuzzFeed
Seznamy nejroztomilejších domácích mazlíčků, ale i investigativní články o zákulisí americké politiky či z frontových linií války v Sýrii či na Ukrajině. Americký internetový portál BuzzFeed vznikl před pár lety jako pokusná virtuální laboratoř. Dnes patří k médiím, která globálnímu publiku zprostředkovávají pohled na události s celosvětovým dopadem.
Je všední pracovní den a v prostorné moderní newyorské redakci BuzzFeedu to bzučí aktivitou, tak jak název populárního média napovídá. Portál před pár lety vznikl jako testovací laboratoř - jeho majitelé chtěli zjistit, jak v době vlády sociálních sítí nejlépe doručit mediální obsah čtenářům a uživatelům. Dnes jeho články sledují milióny lidí po celém světě, ať už jde o seznamy roztomilých zvířátek, nebo investigativní žurnalistiku.
„Způsob, jakým lidé konzumují to, co jim média nabízejí, se radikálně proměnil," podotýká šéfredaktor portálu Ben Smith, který si vydobyl respekt a renomé coby komentátor washingtonského magazínu Politico.
Jak to vypadá v redakci internetového portálu BuzzFeed, zjišťovala zpravodajka Lenka Kabrhelová
„Lidé nejen tady v Americe, ale po celém světě, si dnes čtou zprávy na mobilních telefonech, ne počítačích, skrze aplikace sociálních sítí jako je Facebook, Twitter, WhatsApp. Mediální organizace čelí výzvě, jak obsah, který vytvářejí, k publiku dostat a jak ho připravit tak zajímavě, aby ho lidé chtěli s ostatními sdílet," shrnuje Ben Smith.
BuzzFeed byl jeden z prvních, který začal vábit masy například články v podobě seznamů. K přehledům fotek a videí domácích mazlíčků, postupně přibyla newyorská občanská žurnalistika a v posledním roce a půl i seriózní a investigativní novinařina.
„Sleduje nás publikum ve věku od 18 do 35 let, což při zpravodajství musíme brát v potaz. To ale neznamená, že by mladé lidi seriózní zprávy nezajímaly," říká vedoucí zahraniční redakce Miriam Elder. Její tým tvoří respektovaní novináři, z nichž mnozí vyrostli v klasických amerických médiích.
„Naše zpravodajství a reportáže v konečném efektu nejsou o tolik jiné než u tradičních médií. Nejdůležitější je přesvědčivá a důležitá zpráva, srozumitelně podaná. Nejlépe to bylo vidět v případě krizí na Ukrajině a v Sýrii, naše zpravodajství v internetové konverzaci dominovalo," podotýká Miriam Elder.
Rychlost na úkor přesnosti
Médium, považované mnohými za naději internetového věku, ale neprospívá jen na samé jedničky. Jeho kritikové poukazují na případy kopírování a dokonce plagiátorství.
Jak připouští reportér Ryan Broderick, jednou z hlavních nástrah, kterým internetová média čelí, je neustoupit z přesnosti a pečlivého ověřování na úkor rychlosti, ke které tlačí velká konkurence.