Letiště si můžou na svůj provoz sama vyrobit proud, navrhuje brazilský vynálezce

Letiště by mohla mít v budoucnu vlastní elektrárny. K výrobě elektřiny by mohla podle brazilského vynálezce Michela Singera využívat silný proud vzlétajících letadel.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předletová kontrola ruského Boeingu na pardubickém letišti

Předletová kontrola ruského Boeingu na pardubickém letišti | Foto: Honza Ptáček

Stavba speciálních větrníků by podle Singerových propočtů měla letištím stačit na to, aby z vyrobené elektřiny pokryly vlastní spotřebu. Sám Singer označil v rozhovoru pro brazilský server Airway nápad za úplně nejbláznivější, jaký kdy měl.

S návrhem a se svou firmou Zettawatt se ale dostal až do finále soutěže začínajících firem a vzbudil i zájem jednoho z největších výrobců letadel, brazilského Embraeru. Společnost navrhla, že jeho vynález vyzkouší na letišti u své továrny v São José dos Campos.

Bezlopatková turbína českého konstruktéra soupeří o Evropskou cenu vynálezce roku

Číst článek

Princip Singerova vynálezu je docela jednoduchý a jeho cílem je zachytit silný proud, který vytváří letadlo při startu na začátku vzletové dráhy. Těsně před ranvejí jsou v zemi umístěny otvory, napříč zasazené a zabezpečené třeba mřížemi. Právě tudy proudí dovnitř proud z motorů letadel při startu a roztáčí tam turbíny.

Vzduch, nebo hluk

S podobným nápadem přišel i americký Boeing, a ačkoliv mu současné předpisy pro stavbu letišť zatím nedovolily vynález realizovat, firma už si stačila nápad patentovat.

Návrh Boeingu počítá se sbíráním hluku. Zvláštní akustické sběrače mají převádět silné vibrace na proud vzduchu a tím pohánět turbínu pod zemí.

S předpisy, které dnes nedovolují kolem ranvejí žádné stavby, bojuje ale i Brazilec Singer. Zatím není možné postavit lepší verzi jeho vynálezu – na začátku ranveje má totiž mít nasávací klapku.

Singer ale tvrdí, že jeho vynález funguje i bez těchto klapek, jen s otvory v zemi. Podle něj by například riodejaneirské mezinárodní letište Galeão mohlo díky jeho nápadu vyrobit tolik elektřiny, aby se zaplatila celá spotřeba tohoto letištního komplexu.

David Koubek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme