Letoun Dreamliner přistál v Praze. Do Česka se vrátí ještě několikrát

Na Letišti Václava Havla v Praze přistálo po deváté hodině dopoledne nejmodernější dopravní letadlo na světě. Americký Boeing 787, známý jako Dreamliner, přiletěl z Varšavy. Let měl asi půlhodinové zpoždění kvůli odmrazování křídel. Před samotným přistáním se Dreamliner ještě předvedl pro fotografy a kameramany nízkým průletem, teprve potom dosedl na dráhu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing 787 Dreamliner | Foto: Jaroslav Skalický

Majitelem letadla je polská letecká společnost LOT a jde o první komerční let tohoto stroje v jejích barvách. Dreamliner přiletí do Prahy během prosince a ledna ještě desetkrát. LOT je teprve osmou leteckou společností, která Dreamliner dostala. Kvůli technickým potížím při výrobě jsou dodávky aerolinkám opožděné.

Pro polské aerolinky jde o čistě propagační let. Po sérii letů do Prahy bude stroj nasazen na dálkové trasy především do Spojených států amerických a Kanady. LOT zatím vlastní pouze jeden Dreamliner, celkem si objednal osm strojů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ozvěn dne na Radiožurnálu byl letecký publicista Martin Velek

„Interiér zaujme novým uspořádáním skříněk pro zavazadla, kabina působí prostorněji. Velmi pohodlná jsou křesla, která mají nastavitelné opěrky hlavy, v letadla jsou také mnohem větší okna a příjemnější vlhčí vzduch. A letadlo je opravdu velmi tiché,“ sdělil své dojmy z letu Dreamlinerem reportér Radiožurnálu.

Dreamliner uletí na jedno natankování více než 15 tisíc kilometrů. Jeho spotřeba je o dvacet procent nižší než u srovnatelných letadel. Díky unikátní konstrukci přitom obrovský stroj může přistávat i na menších letištích. Skoro z poloviny jej totiž tvoří kompozitní materiály, které nahradily klasický hliník. Letadlo je díky tomu mnohem lehčí.

„Dreamliner nemá vůbec žádné hydraulické systémy. I klimatizace je řešena čistě elektricky. U starých strojů se stlačený horký nebo studený vzduch odebíral z motorů. To vše přináší úspory hmotnosti, paliva. Má i elektrické brzy, což je nezvyklé,“ jmenuje další unikátní vlastnosti letounu letecký publicista Martin Velek.

Airbus už testuje konkurenční stroj

Uhlíková vlákna nabízejí při stejné hmotnosti vyšší pevnost než dosud používané materiály. "Při vhodném návrhu může mít konstrukce méně součástí, laminují se velké díly a ušetří se při montáži. Jsou tam ale otázky, jak se ty součásti budou chovat po delším používání, s tím ještě nejsou zkušenosti," říká Velek.

O Boeingu 787 se mluví jako o nejmodernějším dopravním letadlu světa. „Pro ty, kdo milují dopravní letadla, je to svého druhu unikátní stroj, zatím je jich skutečně nemnoho. Mám i kamaráda, který si koupil letenku jen pro to, aby se tímto letadlem proletěl,“ tvrdí Velek a dodává:

„Pro letošek to prvenství platí. K pozemním zkouškám už se ale připravuje konkurent od Airbusu. V tomto okamžiku je ale Dreamliner skutečně technologicky nejpokročilejší letadlo v dopravních flotilách na světě.“

Jaroslav Skalický, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme