Letoun na sluneční pohon přistál v Káhiře. Bylo to naprosto nehlučné, líčí zpravodaj ČRo

Dnes ráno přistál v Káhiře švýcarský experimentální letoun Solar Impulse 2, který je poháněný výhradně sluneční energií. Do Egypta přiletěl ze španělské Sevilly a na jeho cestě kolem světa to byl předposlední let. Autoři projektu chtějí ukázat, že čistá energie není slepá cesta.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přistání letounu Solar Impulse 2 v Káhiře. Bertrand Piccard objímá kolegu Andrého Borschberga, který se strojem ze Španělska přiletěl | Foto: Štěpán Macháček

„Když přistával, mohu potvrdit, že to bylo naprosto nehlučné přistání,“ popsal přistání letounu v Káhiře zpravodaj Českého rozhlasu Štěpán Macháček.

Stroj má rozpětí křídel 72 metrů, což je víc, než má Boeing 747, ovšem hmotnost asi jen 2,3 tuny, tedy zhruba jako osobní automobil.

Létá ve výšce asi 8,5 kilometru, což se blíží letové hladině normálních dopravních letadel, ovšem dosahuje rychlosti jen asi 80 kilometrů v hodině. I proto let ze Sevilly trval 52 hodin, zatímco normální letoun vzdálenost urazí zhruba za desetinu času.

S dlouhou dobou ve vzduchu se musí vyrovnat i piloti. Za kokpitem se střídají André Borschberg a Bertrand Piccard, kabina je ovšem jen pro jednoho.

Během letu si může pilot dovolit asi jen 20 minut rychlého spánku, když si trochu sklopí sedačku, ovšem to jen když je bezvadné počasí. Dále má k dispozici asi 2,5 litru vody na den a speciální stravu. Záchod je součástí sedačky. Vydržet to, zdá se, lze. Rekordní let jednoho pilota trval pět dní a pět nocí.

Ani André Borschberg po přistání nepůsobil nějak zvlášť vyčerpaně, a to je mu přes 60 let.

„Vypadal po vystoupení z kabiny velice svěže na to, že měl za sebou ten padesátihodinový let. Jeho manželka, se kterou jsem mluvil, říkala, že bude potřebovat maximálně jeden den na to, aby se vyspal a zotavil se z toho,“ přiblížil Macháček.

Co se letounu týká, ten technici hned po přistání zavezli do stanu – solární panely, které jsou na křídlech, by totiž nevydržely vysokou teplotu na zemi. Při letu jsou ochlazovány vzduchem.

Za celým projektem, jehož cílem je propagace čisté energie, stojí Švýcar Bertrand Piccard. Ten také bude pilotovat letoun na jeho poslední cestě do Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech.

Trasa letounu Solar Impulse 2 | Foto: Český rozhlas

Přistání Solar Impulse 2. Přesně v 7.11 sedá letoun na runway Káhirského mezinárodního letiště | Foto: Štěpán Macháček

Štěpán Macháček, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme