Linkou metra B jezdí Pražané už 30 let. Její zázemí skrývá unikátní techniku

Už třicet let je v provozu linka B pražského metra. Její zázemí skrývá kilometry chodeb. Běžný cestující tak ani netuší, že v metru se neustále odčerpává podzemní voda nebo že technici dohlížejí na to, aby se nezasekly pohyblivé schody. Ty se nepřetržitě promazávají. V zázemí stanice metra Florenc ale potkáte i takové zvláštnosti, jako jsou obrovské ventilátory.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

pražské metro

pražské metro | Foto: Tomáš Vodňanský | Zdroj: Český rozhlas

„Cílem hlavního větrání je výměna vzduchu ve veřejných prostorech stanic a v tunelech metra. To, co vidíte, jsou ventilátory hlavního větrání, které ženou vzduch z povrchu do tunelu metra,“ ukazuje technik Jan Ungrman.

S prouděním vzduchu v metru souvisí i teplota ve stanicích. Pocitově je totiž v pražském metru chladněji než v jiných evropských městech. Podle Jana Ungrmana to souvisí s postupy zahraničních kolegů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Do jinak nepřístupných prostor stanice metra Florenc nahlédl i reportér Jan Charvát

„Přišli na nápad, že ušetří, když vypnou hlavní ventilátory. Ale to teplo z technologií se tam začne hromadit,“ vysvětluje technik.

Další místností je strojovna pohyblivých schodů. Na cedulce je uveden rok výroby 1985. V současnosti se ale staré sovětské eskalátory postupně nahrazují novějšími. Cestující je poznají podle toho, že jezdí pomaleji.

„Ruské eskalátory mají rychlost 0,9 m/s, eskalátory od západních dodavatelů mají rychlost 0,65 m/s,“ říká Martin Kordle, který se stará o třicet let staré ruské eskalátory.

A vysvětluje i to, proč jezdí gumové pásy rychleji než samotné schody. „Vyšší rychlost madla má nutit cestujícího, aby se pořád držel a měl pod kontrolou chod madla.“

Problémem je hlavně voda

Metro trápí hlavně spodní voda. Dešťovou vodu je možné snadno odvádět. V zázemí metra se nacházejí i čerpací stanice, které slouží k odčerpávání průsakových vod z tunelů.

Linka B má v současnosti 24 stanic a je dlouhá 25,7 km. Jízda z konečné na konečnou trvá 41 minut. Trasa označovaná žlutou barvou se stavěla na pět etap. První úsek ze Smíchovského nádraží na Florenc (tehdy Sokolovskou) se otevřel 2. listopadu 1985 a má sedm stanic. Naposledy byla trasa prodloužena v roce 1998, a to z Českomoravské na Černý Most.

„Máme tady výtlačné potrubí, které to žene do úrovně povrchu, kde jsou uklidňovací jímky a odtamtud je voda vedena do pražské kanalizační sítě. Průsaky se mění s úrovní spodních vod a s úrovní srážek nahoře,“ popisuje Jan Ungrman.

„Taková zvláštnost – když se budete pohybovat po nástupišti metra, tak vám to nepřijde, ale nástupiště má sklon 3 promile. To znamená, že když půjdete z jednoho konce na druhý, tak půjdete buď z kopce, nebo do kopce, podle toho, jak je sklon orientován. A je to právě kvůli tomu, aby nástupiště byla odvodněna,“ dodává technik metra.

Poslední místnost je „srdcem“ každé stanice. Nacházejí se zde například transformátory, které přivádějí elektřinu k vlakům, ale také třeba do stanic a pohyblivých schodů. Stroje už dnes nepotřebují obsluhu, všechno je plně automatizované.

Metro | Foto: Český rozhlas

mka, Jan Charvát Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme