Lokomotiva Hrboun má 100. narozeniny. Oslaví je v Národním technickém muzeu
Sté narozeniny slaví v Národním technickém muzeu lokomotiva, která si vysloužila pojmenování Hrboun. Na českých kolejích se tyto stroje na přehřátou páru objevily na začátku dvacátého století a v provozu se udržely až do 50. let.
Své pojmenování si parní lokomotiva vysloužila podle tvaru kotle, který má kónický tvar a vytváří dojem hrbu. „Proto se jí říkalo Hrboun, Hrbatá nebo Hrbáč,“ vysvětluje Jiří Střecha, ředitel Železniční sekce Národního technického muzea.
O lokomotivě Hrboun, která slaví 100. výročí, mluvil v Ozvěnách dne ředitel Železniční sekce Národního technického muzea Jiří Střecha
Mohutnou rychlíkovou lokomotivu se třemi spřaženými koly vyrobila První českomoravská továrna na stroje v Praze-Libni. Unikátní byla na svou dobu hned v několika ohledech.
„Je to čtyřválcový stroj, což je vrchol konstrukce rakouské lokomotivní školy před první světovou válkou. Kola o průměru 2,1 metru byla nejvyšší, jaká u nás byla použita na parní lokomotivě,“ popsal Střecha.
Hrboun podle něj vynikal svým výkonem i spolehlivostí, na druhou stranu byl i poměrně náročný na údržbu. „Neustále se musely vyměňovat ucpávky ve válcích a po čase samozřejmě zastaral, proto ho musely nahradit modernější, výkonnější i provozně jednodušší stroje,“ připomněl ředitel Železniční sekce Národního technického muzea.
Muzeum chystá u příležitosti výročí na tento víkend oslavy s názvem 'Hrboun má narozeniny'. Návštěvníci si podle ředitele budou moci lokomotivu důkladně prohlédnout. „Dokonce budou moct na vozíčku zajet pod ní a prohlédnout si vnitřní válce. Pro děti bude připravena výtvarná dílna a budeme podávat odborný výklad,“ pozval Střecha.