Lufthansa dovolí cestujícím zasílat SMS z letadla, telefonovat ne

Německé aerolinky Lufthansa vytáhly proti konkurenci zbraň těžkého kalibru. Dovolí svým pasažérům posílat SMS zprávy z paluby letadla. Telefonování ale dál zůstane zakázané. Ředitel společnosti Carsten Spohr to řekl listu Süddeutsche Zeitung.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lufthansa

Lufthansa | Foto: Tomáš Adamec

Jak na Rádiu Česko připomněl odborník na letectví Martin Velek, zákaz SMS v letedlech není absolutní, například aerolinky Emirates od března 2008 dovolily hlasové služby na palubách.

Hlavní důvod, proč se SMS zprávy nepovolují, je podle něj obava, že zdroje vysokofrekvenčního záření, ať jde například o mobilní telefony nebo počítače, mohou ovlivnit palubní přístroje.

Přehrát

00:00 / 00:00

O vlivu SMS a telefonování na palubě letadla na bezpečnost jsme na Rádiu Česko mluvili s odborníkem na letectví Martinem Velekem.

„Na druhou stranu ale žádný z výzkumů, které udělaly jak výrobci letadel, tak organizace zodpovědné za letovou bezpečnost, neprokázaly, že by jakýmkoli způsobem tato zařízení ovlivňovala chování zařízení na palubě,“ dodal Velek.

I když SMS budou povoleny, telefonovat z paluby letadla zatím ale možné nebude, i když nízkonákladová společnost Ryanair o tom uvažuje. Podle Veleka jde totiž o jiný charakter spojení.

„Z hlediska náročnosti na přenos je SMS nesrovnatelně jednodušší, objem dat je daleko menší a i trvání samotného vysílání je výrazně kratší než u telefonu. Navíc mohou vznikat i technické problémy, které způsobí, že se telefon bude zkoušet stále dovolat, což znamená, že bude vysílat plným výkonem a tam je ta obava z ovlivnění funkcí některých přístrojů,“ vysvětlil.

Připomněl, že moderní letadla mají sice důkladně stíněná všechna zařízení, nicméně s časem a opotřebením se podle něj může tato ochrana snížit.

Podle Veleka ale při startu a přistávání budou muset být pravděpodobně mobily dál úplně vypnuté. „Na základě statistiky je velmi pravděpodobné, že na každé palubě letadla je někdo, kdo nemá vypnutý telefon. Nicméně pokud nevysílá, tak to nemá valný vliv. Ten signál je opravdu slabý. Podstatné ale je, že v malých výškách, v režimu vzletu a přistávání, které jsou z hlediska provozu nejrizikovějšími, se to povolovat asi dlouho nebude, pokud vůbec.

Markéta Bartošová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme