Mazací tramvaj se stává fenoménem. Nezpychla a skřípotu to dál 'natírá'
Tramvaj, která nikde nestaví. A pražské ulice brázdí se speciálním úkolem - promazat zatáčky kolejí tak, aby neskřípaly. Dopravní podnik nasadil údržbový vůz na rušné třídy proto, aby snížil hluk v hlavním městě. Jenže brzy se z mazací tramvaje stal obrovský hit. Hlavně na internetu.
„V rádiu dělám už osm let, ale mazací tramvají jsem do práce ještě nikdy nejela,“ svěřuje se reportérka řidiči tramvaje Renému Šilhartovi.
„Když se rozsvítí tato dvě malá světélka, tak to maže,“ vysvětluje řidič. „Je to funkční jedině v rychlosti nad 5 kilometrů v hodině.“
Služba v mazací tramvaji na něj vyjde zhruba jednou za měsíc. A jak říká, může to být zrádné.
Mazací tramvají se po Praze projela reportérka Českého rozhlasu Eva Rajlichová
„Člověk jezdí s tímto, druhý den zas s normální linkou, a tak s ní může nezastavit. I to se může stát,“ poznamenává Šilhart s úsměvem.
Mazací tramvaj nepřehlédnete. Sytě oranžovou barvu a zadní otevřenou část připomínající taneční parket ještě zvýrazňují blikající výstražná světla.
Právě neobvyklý vzhled zaujal tisíce lidí. Videa a fotografie vozu sdílí na sociálních sítí. A tramvaj se dočkala i vlastní písně.
Mazací tramvaj s sebou mimo řidiče vozí kompresor a nádržku na olej. Stiskem tlačítka pak řidič v zatáčce naolejuje koleje. Zajíždí ale třeba i do strašnické vozovny.
Populární údržbový vůz jezdí ulicemi Prahy od ledna. Pokud se olejování kolejí při snižování hluku osvědčí, mohlo by se mazací zařízení objevit na nových tramvajových soupravách.