Muzeum motorismu ve Znojmě má raritu, parní stroj z roku 1903

Unikátní desetitunový parní stroj z roku 1903 můžete ode dneška obdivovat ve znojemském Muzeu motorismu. Majiteli muzea Janu Drozdovi se na poslední chvíli podařilo obří stroj zachránit před sešrotováním.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Parní stroj

Parní stroj | Foto: Ekotechnické museum

„Původně jsem sháněl lokomobilu na kolech, něco menšího a lehčího, jenomže to je dost problematické. Pak jsem se dozvěděl o tomto stroji a jel se na něj jen ze zvědavosti podívat, vůbec jsem si nepředstavoval, že bych ho měl doma. Jenže jsem z toho týden nemohl spát a uzrál ve mně nápad, že ho musím mít,“ popisuje Jan Drozd, jak přišlo Muzeum motorismu k desetitunovému krasavci.

„Objevili jsme ten stroj ve vyhořelé pile v Krkonoších. Domluvil jsem se s pánem, který mi ho nechal za šrotovou cenu.“

Stroj byl v té době rezavý, nepohyblivý a by problém ho vůbec rozebrat a dostat do Znojma. Dát ho potom dohromady trvalo nesmírně dlouho.

Přehrát

00:00 / 00:00

S majitelem Muzea motorismu Janem Drozdem mluvil v Ranním interview moderátor Petr Král

„Nemám přehled, jak přesně dlouho. Tři dny jsme ho jenom rozebírali a převáželi domů. Pak to stálo tři roky u mě na firmě, než se na to nachystal prostor a vše ostatní,“ říká Drozd.

„Vůbec se neodvažuju opakovat, co mi říkalo okolí, když jsem začal uvažovat o tom, že bych si takového desetitunového mazlíka přitáhl domů. To víte, že se to vymykalo průměru, mysleli si o mně, že jsem blázen,“ směje se majitel muzea.

Původně prý přitom chtěl mít parní stroj jako dekoraci, protože nevěřil, že by stroj vůbec byl schopný znovu fungovat. Když ho ale začali s kolegy rozdělávat, zjistili, že by to asi přece jen šlo, a nakonec ho uvedli do chodu.

„Každý páčka tam má svoji funkci, ale musí být i hezká. Všechno se dělalo tak, aby ty stroje byly krásné i na pohled.“

Parní stroj, který teď zdobí znojemské Muzeum motorismu, není jedinou takovou raritou u nás.

„Co já vím, tak u nás je asi pět nebo šest takových velkých strojů, které se dají vidět. My už jsme ten náš rozjeli, pouštíme ho už delší dobu.“

Znojemské muzeum ukrývá kromě parního stroje i další skvosty – asi čtyřicítku předválečných automobilů, pětadvacet motocyklů, všechno do roku 1950.

„Sháníme co nejstarší věci, pokud možno v původním stavu. Máme tady třeba motocykl Torpédo Kolín z roku 1905, pak Čechii 350 z roku 1938, což byl jediný motocykl vyráběný pro tři lidi,“ láká do znojemského Muzea motorismu Jan Drozd.

Tereza Jelínková, Petr Král Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme