Na prodloužení splavnosti Vltavy by se mohlo začít pracovat už za dva roky

Se stavbami zdvihadel na Slapech a na Orlíku by se podle plánů Ředitelství vodních cest (ŘVC) mohlo začít možná už za dva roky. Vltava mezi Prahou a Českými Budějovicemi by pak mohla být splavná kolem roku 2025. Splavnění by podle ŘVC zvýšilo rekreační využití území.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lodní zdvihadlo na Orlíku

Lodní zdvihadlo na Orlíku | Foto: Radek Ctibor

Unikátní lodní zdvihadlo na Slapské přehradě umožní i velkým lodím dostat se po Vltavě z Prahy až do Českých Budějovic. O náročném, ale zároveň velmi zajímavém technickém projektu se mluví už šedesátých let minulého století.

Zatím existuje zdvihadlo jen v podobě funkčního modelu. Loď vpluje do obrovské ocelové vany o rozměrech 45 x 6 metrů. Vana na kolejích uložených na svahu pak vystoupá o 55 metrů, do úrovně hladiny Slapské přehrady.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek natočil redaktor Jaroslav Skalický

Plavbě z Prahy do Českých Budějovic brání také přehrada Orlík.

„V tuto chvíli na Slapech máme územní rozhodnutí, připravuje se veškerá dokumentace pro stavební povolení na Orlíku. S ministerstvem dopravy dohadujeme poslední detaily investičního záměru a počítáme, že do roku 2025 budou obě dvě díla připravena pro uživatele vodní cesty,“ řekl pověřený šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický. Se stavbou by se podle něj mohlo začít mezi lety 2015 a 2016.

Zdvihadlo na Slapech bude stát asi dvě miliardy korun, zdviž na Orlíku polovinu, protože část díla už vznikla současně s hrází.

„Počítáme s tím, že v té tradici, která započala na horní Vltavě – kdy Evropská unie přispěla na výstavbu komory na Českém Vrbném i na Hněvkovicích – budeme pokračovat. A věříme, že ministerstvo dopravy nám umožní získat prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury na spolufinancování tohoto projektu,“ uvedl Skalický.

Dvě stě tisíc turistů

Podle něj povede splavnění Vltavy do Českých Budějovic k většímu rekreačnímu využití celého regionu. K Slapům prý nyní přijíždí stovky až tisíce lodí ročně.

„Pokud se všechna tato plavidla dostanou nahoru na vlastní přehradu a budou mít potom ještě k dispozici vlastně další úsek Horní Vltavy až po České Budějovice, tak očekáváme adekvátní provoz, jako je dneska na Baťově kanálu,“ vysvětlil Skalický.

Dodal, že po menším Baťově kanálu se během loňského roku plavilo 80 tisíc turistů.

„Když si představíte, jak je velká a kolik toho nabízí Vltava, tak můžeme říct, že počítáme přibližně kolem 200 tisíc turistů ročně, kteří se poplaví po Vltavě,“ poznamenal Skalický

Ze splavnění by mohli těžit vodáci i majitelé půjčoven lodí. „Určitě to přitáhne lidi do regionu. S tím také počítají podnikatelé kolem vody, nové mariny a tak dále, které už se staví, jako v Hluboké třeba. Takže to bude velmi atraktivní lokalita – Zvíkov, Orlík, Týn nad Vltavou a Hněvkovice, Purkarec – stará vorařská obec – a podobně,“ vyjmenoval lodní kapitán a instruktor jachtingu Pavel Kocfelda.

Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme