Na Slapské přehradě nově funguje 'benzinka' pro lodě, v plánu je také zdvihadlo
Majitelům lodí kotvících na Slapské přehradě ode dneška slouží lodní čerpací stanice. Provoz zahájila v rekreační oblasti Stará Živohošť a je zatím údajně jedinou takto specializovanou pumpou na Vltavě. Posádky plavidel tak mohou díky nové stanici načerpat benzin nebo naftu na vodě ze stojanů umístěných na pevném mole. Odpadne tak složité přenášení plných kanystrů ze břehu na plavidla.
„To znamená vytahané ruce, sto, dvě stě metrů daleko, člověk to přelévá trychtýřem, cmrndá to do vody. To je veliký přínos a posun,“ popisuje majitel rekreační lodě Pavel Pavel.
Pumpa nevypadá výrazně jinak než ta pro silniční vozidla, je ale menší a výdej nafty a benzinu probíhá na novém pevné mole.
Tvůrci lodní čerpací stanice mysleli i na ekologii - veškeré zbytky benzinu spadlé na manipulační plochu jsou odváděny do zvláštního žlábku.
Na prostor výdejních stojanů navazuje nástavba pro čerpání splaškových vod z plavidel, tedy zařízení pro vysávání toalet. Nechybí ani místo, kde je možné natankovat čistou vodu.
Lodních benzinek není v Česku příliš. Hosté dnešního slavnostního otevření se shodují, že je jich maximálně pět. Na Slapské přehradě je tato pumpa jediná a bude obsluhovat oblast celé vltavské kaskády.
Na Slapské přehradě byl dnes poprvé představen také projekt lodního zdvihadla, které zde prý citelně chybí. Jde vlastně o vodní výtah.
Přemístění lodního plavidla z jedné strany přehrady na druhou dnes trvá více než hodinu. Je totiž nutné, aby traktor se speciálním návlekem najel přímo k přehradě a plavidlo naložil.
Nový výtah by vypadal jako velká lanovka, kde by horní a dolní stanici tvořila kolejová dráha, po které by pojížděla velká vana lodního zdvihadla, kam by se měly vejít až 44 metrů dlouhé lodě.
Pokud půjde vše podle plánu, měl by začít lodní výtah fungovat do roku 2020, stát bude zhruba dvě miliardy korun. Není ale jasné, kdo stavbu zaplatí. Buď bude investorem čistě stát, nebo ho podpoří Evropská unie či soukromníci.
Zvětšit mapu