Na technologické novinky si Češi potrpí daleko víc než jiné národy

Přestože neexistují výzkumy, jen podpůrná data, počítačoví experti mají za to, že Češi jsou mezi ostatními národy - i v rámci Evropské unie - mimořádně dobře technicky vybaveni. Skoro třetinu věcí si kupujeme přes internet a brzy bude mít každý desátý z nás tablet. Jsme ochotni vyplňovat ty nejcitlivější údaje, když se zapisujeme na pořadníky čekatelů na poslední verzi oblíbeného mobilního telefonu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Smartphone (ilustrační foto)

Smartphone (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

To potvrzuje i Vít Pražan - obdivovatel a uživatel technických novinek.

„Mám takovou metodu, že jelikož jsem příznivcem značky, která poměrně pravidelně obnovuje své modely, vždycky se starého modelu zbavím, něco si přidám a pořídím si přístroj nový,“ popisuje svou strategii Vítek.

„Ten telefon by při šetrném zacházení vydržel tři, čtyři, pět, možná šest let, možná ještě déle. Ale já sám se přiznám, že si každý rok pořizuju nový telefon, protože mě zajímá, co nového ta značka přinese, s čím novým se vytasí,“ popisuje nejenom svou zkušenost mediální zástupce firmy Alza.cz Karel Drda.

Přehrát

00:00 / 00:00

Češi jsou hladoví po technologických novinkách, je to dáno i historií

Podle něj se od 90. let, kdy na nové verze přístrojů čekali tzv. geeci a nerdi, situace změnila. Předobjednávky novinek si u prodejců dělají tisíce lidí. To potvrzuje i Pavel Zentrich, ředitel spotřebitelského segmentu firmy Microsoft.

„V porovnání s Evropou, kdy jsem žil dvanáct let v zahraničí v pěti různých státech, můžu říct, že Češi skutečně vydávají ze svého příjmu větší část na technologické výrobky,“ srovnává Zentrich.

„Česká republika je co se týče procentuálního poměru prodeje věcí přes internet číslo jedna v Evropě. Aktuálně je to kolem 31 procent, což je dokonce větší než Velká Británie nebo Francie, což jsou evropští lídři. Češi patří mezi národy, které vychytávají technologické věci,“ vysvětluje,“ doplňuje obchodní ředitel Mall.cz Tomáš Jeřábek.

Podepsal se socialismus

A jak si mimořádný zájem o chytré telefony a tablety v Česku vysvětlit? Nejen Vít Pražan hledá vysvětlení u sebe i v historii.

„Sám ze sebe mám pocit, že patřím do generace, která dospívala v době finále socialismu, obecně u nás byl hlad po různých zařízeních a technice,“ myslí si Pražan.

„Psychologie v ten moment hovoří o něčem, čemu se říká návrat do nezpracované události. A pak je to samozřejmě otázka toho, že mnoho lidí svoji image netvoří jenom těmi novinkami, ale třeba jenom tím, že dává najevo, že na to má,“ vyjmenovává možné příčiny psycholožka Marie Farková s tím, že častým motivem nákupu technických novinek je potvrzení vlastního sociálního statusu.

Zuzana Vlčková, Tereza Jelínková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme