Nadzvukový Concorde se možná vrátí na evropské nebe

Příznivci letecké dopravy se zřejmě dočkají vzkříšení nadzvukové legendy. Členové britského Klubu Concorde se totiž rozhodli, že stejnojmenné letadlo vrátí v roce 2019 zpět do vzduchu. Chtějí tak oslavit 50. výročí od prvního letu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nadzvukový dopravní letoun Concorde | Foto: GNU General Public License, verze 1.2, Eduard Marmet

Ještě před 15 lety byly nadzvukové dopravní letouny Concorde nejrychlejším spojením mezi Evropou a Amerikou. Létat přestaly na konci října roku 2003. Poslední komerční let absolvoval Concorde na trase z New Yorku na londýnské letiště Heathrow. Poté se nadzvukové letouny přesouvaly už jen bez pasažérů. V současnosti slouží jako výstavní kusy na různých místech hlavně v Británii a Francii.

Některé stroje jsou chloubou technických muzeí, jiné stojí opuštěné ve skladech na letištích. Jedno z těchto letadel by se mohlo stát symbolem znovuzrozené legendy. Nadšenci z Klubu Concorde totiž vybrali dost peněz na to, aby nadzvukový letoun koupili.

Bývalí členové posádek, piloti a další nadšenci vybrali přes 120 milionů liber. V přepočtu skoro čtyři a půl miliardy korun. Plánují koupit jeden z concordů, které jsou mimo provoz, zrekonstruovat ho a vrátit do vzduchu. Nikoli pro běžnou komerční dopravu. Concorde by byl vyhrazen pro letecké přehlídky a soukromé lety.

Vážné problémy začaly jedinému typu nadzvukového letadla pro komerční lety po nehodě v roce 2000. Stroj tehdy začal hořet krátce po startu z letiště v Paříži. Leteckou katastrofu nepřežil nikdo ze 113 lidí na palubě.

Vysoko nad střechou hangárů muzea v Sinsheimu se tyčí nadzvukový Concorde společnosti Air France | Foto: Klára Stejskalová

Aerolinky dělaly vše pro to, aby mohly concordy znovu létat.

„Do nádrží namontujeme speciální kevlarové výztuhy, které se používají ve vozech F1 a vojenských letadlech. Opakování nehody zabráníme," říkal tehdy hlavní pilot concordů společnosti British Airways Mike Barrister.

Plán nevyšel. Náklady na modernizaci letounů byly obrovské, zájem o concordy malý. Vaz nadzvukovým letadlům definitivně zlomily vyšší nároky na bezpečnost, které začaly platit po terorostických útocích z 11. září 2001.

Concorde s typickou zahnutou špičkou a křídly ve tvaru šípu létal jako jediný dopravní stroj nadzvukovou rychlostí už od roku 1969. Neměl konkurenci. A právě proto zastaral. Pro členy posádek, které nadzvukovým letadlem létaly, byl vždy osobní záležitostí.

„Chtěli jsme se ho dotýkat. Sami jsme si říkali, že bylo skvělé, že existoval. Byl báječný, skoro jsme ho chtěli líbat," vzpomíná na legendární stroj letuška Joelle Cornec-Templetová.

ČRo, Zdeněk Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme