Nová chladící látka do klimatizací aut není úplně bezpečná. Testy dávají za pravdu Mercedesu

Nová ekologická chladící látka do autoklimatizací je nebezpečnější než dosud používaná směs. Vyplynulo to z testů německého spolkového úřadu pro motorová vozidla. Zkoušky tak dávají za pravdu automobilce Daimler, která odmítla pro mercedesy novou látku používat. Čím se klimatizace mají plnit, ale teď nařizuje Evropská komise.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mercedes-Benz CLA je postaven na podvozku třídy A a pyšní se rekordním koeficientem odporu vzduchu od 0,22

Mercedes-Benz CLA je postaven na podvozku třídy A a pyšní se rekordním koeficientem odporu vzduchu od 0,22 | Foto: Mercedes-Benz

„Má označení R1234y a chladivo bude výrazně vstřícnější z hlediska možnosti narušení ozonového obalu země,“ vysvětluje Josef Pokorný z českého ministerstva dopravy, který má schvalování aut na starosti

Úřad pro motorová vozidla ale na jedné straně říká, že chladivo nepředstavuje pro cestující zvýšené riziko, na druhé, že je nebezpečnější než stará směs.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nové chladící kapalině mluvila zpravodajka ČRo v Německu Klára Stejskalová

Při crashových testech v každém čtvrtém případě začala chemikálie hořet a uvolňovat nebezpečné jedy, konkrétně jedovatý fluorovodík. Detailní výsledky by měly přijít v půli září. Spolkový úřad zároveň doporučuje další testy.

Nová náplň klimatizací do aut vyvolala i konflikt mezi Francií a mercedesem. Francie totiž z ekologických důvodů zakázala prodej mercedesů se starým chladivem. Mercedes teď žaluje Francii u nejvyššího správního soudu.

Celou kauzou se bude zabývat i Evropská komise. Zatím je to tak, že Spolkový úřad pro motorová vozidla povolil používat Mercedesu starou směs. A firma mezitím pracuje na výrobě klimatizace, která by používala jako chladivo nehořlavý oxid uhličitý.

BMW, Audi a Porsche zatím využily mezery v evropských předpisech a pro nové modely až do konce roku 2016 používají chladivo, které jim už dříve schválil Spolkový úřad. S novým, údajně nebezpečným chladivem, jezdí v tuto chvíli po německých silnicích přibližně 43 tisíc aut. Vesměs jde o zahraniční značky, jako je Cadillac, Chevrolet, Hyundai nebo Peugeot.

Klára Stejskalová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme