Obří hybrid se vznesl. V Británii úspěšně otestovali největší létající stroj současnosti
Největší létající stroj současnosti má za sebou první úspěšný start ve Velké Británii. Obří hybridní vzducholoď Airlander 10 odstartovala z letiště nedaleko Cambridge. Ve vzduchu kroužila asi třicet minut. Autoři už plánují jejího nástupce - ještě většího.
Na délku má loď 92 metrů a společnost, která stroj vyvinula, tvrdí, že unese deset tun. Vzducholoď je naplněna nehořlavým heliem, může létat skoro sto padesátikilometrovou rychlostí a dokáže se vznášet ve výšce téměř pět tisíc metrů.
Bez přistání dokáže ve vzduchu fungovat až dva týdny, obsazená a pilotovaná pak až pět dní v kuse.
„Stroj nazýváme hybridem, je to totiž taková směsice. Kombinuje technologii z letadel, vzducholodí a také z vrtulníků. Motory pocházejí od firmy, kterou teď vlastní jedna velká firma v Číně,“ vysvětluje ředitel společnosti Stephen McGlennan, na jakém principu vzducholoď funguje.
„V Číně ostatně spolupracujeme i s dalšími technologickými společnostmi a snažíme se najít způsob, jak naše zařízení dostat do Číny a využívat ho v oblastech, kde mají čínské firmy obchodní zájmy,“ dodává.
Vzducholoď ale nevznikla původně pro obchodní účely. Společnost hybridní vzducholoď původně vyvíjela pro americkou armádu, mimo jiné jako stroj pro sledování a vzdušný dozor.
Místo Ameriky Čína
Jenže kvůli finančním problémům a škrtům v rozpočtu nakonec americké ozbrojené složky projekt zrušily.
I tak jde podle vedení firmy o velkou inovaci ve vzdušné dopravě a stroj si najde mnoho zákazníků nejenom ve vojenském odvětí, ale také třeba v oblasti civilní dopravy nebo právě i obchodu.
Firma v propagačním videu tvrdí, že hybridní vzducholoď dokáže přistát na jakémkoliv povrchu, včetně vody a ledu, a tím pádem usnadní dopravu po světě. Airlander 10 je také designovaný k tomu, aby dokázal unést těžký náklad s použitím mnohem menšího množství paliva oproti běžným vzducholodím a letadlům, a proto je provoz ekologičtější, levnější a bezpečnější.
'Obří létající zadnice'
Firma ale chce nabídnout ještě lepší komerční využití a plánuje pro tyto účely vytvořit ještě mohutnější stroj, který by unesl až padesát tun nákladu. Novou a ještě větší vzducholoď chce vyrobit do roku 2020.
Jmenovat se má Airlander 50 a firma ho označuje za velkého bratra současné vzducholodě. Nový Airlander prý bude dimenzovaný pro převoz uhlí nebo jiných těžkých nákladů.
O lodi se mluví také kvůli jejímu tvaru. A ne zrovna lichotivě. Podle listu Daily mail si někteří lidé stroj přejmenovali na "flying bum" - tedy na létající zadnici. Z určitého úhlu, při troše fantazie, tak opravdu trochu působí. Má totiž pěkně pravidelné oblé tvary a je hodně široká.