Parní vlaky stojí kvůli sporům v depu, na historické jízdy vyráží náhradní vozy
Práce nadšenců, kteří strávili nad opravami historických vlaků stovky hodin, vychází nazmar. Desítka historických vozidel už od ledna stojí v depech. Jejich majitel Národní technické muzeum a provozovatel České dráhy totiž nejsou schopni dohodnout se na podmínkách provozu. Na historické jízdy tak místo parních lokomotiv musí vyrazit vlaky náhradní. To se samozřejmě nelíbí ani cestujícím.
Do Velkých Karlovic měla cestující táhnout parní lokomotiva Matěj, ta ale zůstala zavřená v depu. Zelené historické vagony tak střídá dieselová lokomotiva Berta, stará jen něco málo přes 40 let.
„Jinak samozřejmě kdyby se pod Valašskými horami místo řevu tady toho motoru ozýval štěkot Matěje, bylo by to lepší. Kdyby byla pára, lidí by bylo víc a byli by tu i hasiči, dobírali bychom totiž vodu, abychom měli plný tendr na cestu do kopců,“ popisuje strojvedoucí Miroslav Vašků.
Železniční nadšenci z Valašské společnosti historických kolejových vozidel strávili tento rok opravami Matěje tři měsíce. Mechanik Petr Rozkydal by pustil Matěje na trať hned. „Samozřejmě mě to mrzí, to je pochopitelné, rád bych ho viděl v provozu, když už jsme se na to tolik nadělali,“ říká.
Národní technické muzeum není schopné doladit podmínky nájmu těchto vlaků s Českými drahami. Proto teď Matěj, Hurvínek a dalších šest historických lokomotiv stojí už osm měsíců v depu. Zástupce drah Petr Šťáhlavský namítá, že změna stávajících dohod je relativně složitá, chystá se ale nová smlouva.
„Smlouvy předchozí neřešily některé prvky, které právě nová smlouva bude řešit. Jsou tam nově i určité smluvní vztahy, financování, daňové záležitosti a podobně,“ vysvětluje Štáhlavský.
Ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr slibuje, že datum podpisu smlouvy je už blízko. „Víceméně je myslím pozitivní, že smlouva je připravena a je otázkou řekněme dvou, tří týdnů, kdy smlouva bude definitivně podepsána,“ dodává Ksandr.
Slibům ale nadšenci příliš nevěří. Přesvědčeni budou, až Matěj opustí depo.