Po více než půl století se na břeh dostala největší loď z Máchova jezera, čeká ji údržba

Po 54 letech se největší loď Máchova jezera ocitla na břehu. Důvodem je oprava. Od svého spuštění na vodu v roce 1959 se výletní parník Máj pravidelně opravoval při snížené hladině, takže ho nebylo nutné vytahovat na břeh. Letos se lodní společnost rozhodla na vypuštění jezera nečekat. Loď by se měla vrátit na vodu v květnu příštího roku.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Oprava výletního parníku Máj na břehu Máchova jezera

Oprava výletního parníku Máj na břehu Máchova jezera | Foto: Tomáš Mařas | Zdroj: Český rozhlas

Ze sedmdesátitunového kolosu se ještě ve vodě odmontovaly motory, na břeh ho pak vyzvedly dva jeřáby. Tam nyní výletní parník Máj stojí na železných podpěrách, asi metr a půl nad zemí.

Práce už začaly. Na lodi chybí ostění a i tepelná izolace, která byla na stěnách i na stropě, už je sundaná. Neodpovídala současným předpisům a nahradí ji nová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na opravovaném parníku Máj natáčel redaktor ČRo Tomáš Mařas

Pod odkrytou podlahou je vidět konstrukce a nespočet trubek. „Je úžasné, že je dole vidět, že ta loď je opravdu v krásném technickém stavu,“ říká Vladimír Reichert, ředitel společnosti Regata Máchovo jezero, která v Doksech zajišťuje lodní dopravu.

O několik metrů dál jsou vysazené dveře. „To musíme zabednit. Plánujeme, že budeme opískovávat barvu z kormidelny a přetírat to, dokud nám počasí přeje. Máme co dělat celou zimu,“ dodává Reichert.

Na vrchní palubě jsou odmontované sedačky, nahradit by je měly nové.

„Uděláme z toho jiný typ. Tady býval takový typ sedaček, jako je v tramvaji, a my se vrátíme do klasiky, to znamená dřevěné lavičky,“ poznamenává Vladimír Reichert.

I okna čeká výměna, zatím však zůstávají, aby pracovníkům, kteří na lodi natírají, nebyla zima. Měnit se budou až jako poslední.

Opravou projdou i sundané motory. „Budeme dělat takovou střední opravu motorů včetně převodovek,“ přibližuje Reichert.

Oprava jednou za pět let

Takto důkladná oprava lodi po letní sezoně není pravidlem každý rok. Podle Reicherta by se měl stav lodní obšívky, která je pod hladinou, kontrolovat zhruba jednou za pět let.

„Jezero se naposledy vypustilo v roce 2008, tak jsme nucený to teď vytáhnout ven, jinak nám stačilo, když se vypustilo jezero a dělali jsme to v jezeře,“ vysvětluje Reichert, proč bylo nutné parník po dlouhých letech vytáhnout na břeh.

Na kolik peněz opravy vyjdou, zatím Reichert přesně neví. I proto, že některé práce budou dělat externí firmy. „Ale budeme se pohybovat v řádech milionů. Všechno řešíme úvěrem. Sezona na Máchově jezeře je dva měsíce, takže na to Regata mít nemůže. Takže to budeme splácet,“ podotýká.

V květnu příštího roku by měla být loď už zpátky na hladině Máchova jezera. Na ceně projížděk by se náročná oprava projevit neměla.

Tomáš Mařas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme