Popularita sociálních sítí, které neprodávají data o uživatelích, roste

Facebook oprášil svou reklamní platformu Atlas a jejím prostřednictvím začal nabízet data o uživatelích sociální sítě všem reklamním agenturám na internetu. Sběru soukromých dat se dá jen velmi těžko zabránit. Proto uživatelé začínají vyhledávat alternativní sítě, které informace o uživatelích nesbírají a dál neprodávají.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sociální sítě | Foto: Free Digital Photos

Z facebookového účtu se o vás může společnost dozvědět jméno, věk, adresu, výši příjmu, kde pracujete, kudy chodíte do práce, s kým se stýkáte, jestli máte milenku nebo jaké internetové stránky navštěvujete.

Zná také váš hudební vkus. Ví, co si kupujete na internetu. A přitom se o tyto věci ani nemusíte veřejně podělit. Stačí, že jste na Facebooku přihlášení přes mobilní telefon a palcem nahoru označíte nějaké stránky. Z toho všeho se dá utvořit velmi přesný obraz o tom, kdo jste.

Vědci za použití dat ze sociální sítě dokázali například předpovědět, které vztahy se rozpadnou. V minulosti se dokonce ukázalo, že Facebook umí sledovat své uživatele, i když nejsou připojení k síti.

Může to mít i výhody - třeba díky permanentnímu připojení uživatelů přes mobilní zařízení by obchod mohl začít hrát vaší oblíbenou písničku ve chvíli, kdy do něj vstoupíte, aby se vám tam příjemněji nakupovalo.

Odmítnout sběr informací nejde

Chránit své soukromí a odmítnout tento sběr informací o vás prakticky nejde. Facebook nabízí možnost, aby se vám cílená reklama nezobrazovala. To ale neznamená, že o vás nebude data sbírat.

Navíc vypnutí cílené reklamy musíte udělat na každém zařízení a v každém prohlížeči zvlášť. A pokud si promažete historii cookies, musíte celý proces zopakovat.

Anti-Facebook láme rekordy

Ve sběru soukromých dat sice není možné sociální síti jako je Facebook zabránit, existují ale jiné alternativy, které slibují, že data nesbírají a dál neprodávají. Velmi populární je třeba sociální síť Ello.

Původně šlo o síť, kterou si pro sebe stvořilo pár kamarádů. V srpnu ji ale zpřístupnili veřejnosti. A i když je tato síť, které se přezdívá Anti-Facebook, jen pro zvané, údajně každou hodinu přijde přes 30 tisíc žádostí o členství.

Peníze na fungování chtějí tvůrci získávat buď z dobrovolných příspěvků členů nebo z mikroplateb za některé funkce sítě. Zatím je ale příliš brzy na to hodnotit, nakolik budou uživatelé ochotni platit za ochranu svého soukromí.

Ondřej Bouda Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme