Porsche 911 je věčné, smrt jeho tvůrce na tom nic nezmění
Ferdinand Alexander Porsche vdechl legendárnímu autu nadčasovost, která mu i nadále zaručuje první místo mezi sportovními vozy.
Přitom to nejprve na úspěchy vůbec nevypadalo. Mladého Porscheho po roce studií designu vyhodili z prestižní školy v Ulmu – pro nedostatek talentu.
„Jeho talent byl skrytý. Nápady se rodily z tvůrčí činnosti a byly svým způsobem dlouhodobé. Myslel velmi dopředu a ve škole ho tenkrát nechopili,“ domnívá se Milan Bumba, předseda Porsche Classic Clubu České republiky.
Porsche vyznával především funkčnost. Nepovažoval se za umělce, ale spíše řemeslníka tvarů. Důkazem pokrokovosti jeho návrhů je právě model Porsche 911, který je i po padesáti letech od svého vzniku stále moderní.
Vladimír Kroc si povídal s Milanem Bumbou, předsedou Porsche Classic Klubu ČR, o legendárním automobilu Porsche 911
Začátky výroby 911 však nebyly snadné. Porsche o podobu auta bojoval s šéfinženýrem Erwinem Komendou, který byl úzce spjat s Ferdinandem Porsche, zakladatelem automobilky a dědečkem Ferdinanda Alexandera. Komenda byl tvůrcem designu Volkswagenu Brouk i prvního Porsche 356.
„Když Ferdinand Alexander, přezdívaný Butzi, se svým otcem Ferrym začali vyrábět Porsche 911, bránil se Komenda ostrým tvarům a trval na kulatých tvarech Brouka. Byly tam rozpory, ale nakonec si Porsche prosadil své a z 911 se stala legenda,“ popisuje Bumba.
Podle něj je největší kouzlo 911 právě v nesmrtelnosti tvarů, v tom, že až dodneška vypadá vlastně pořád skoro stejně. „Je to krásný sportovní vůz, který nedokázala žádná jiná automobilka napodobit. Není jiné auto, které by vydrželo tak dlouho, od šedesátých let až do dneška. Ty tvary mají stále stejnou linii, jsou krásné a touží po nich každý správný chlap.“
Pokud chce Porsche zůstat automobilkou sportovních vozů, měla by své charakteristické tvary dodržet. O tom, že tak činí, svědčí i nová generace vozů. I čtyřdveřové Porsche Panamera v sobě odráží design nejslavnějšího modelu.
Ferdinand Alexander Porsche zemřel 5. dubna ve věku 76 let. Až do své smrti byl čestným předsedou automobilky.