Před 40 lety se mohli cestující poprvé proletět nadzvukovým letadlem Concorde

Nadzvukové letadlo Concorde se ve své době stalo vrcholem rozvoje leteckých technologií i komfortu cestování. Svou roli na jeho vzniku sehrála také politika. K vývoji Concordu spojili síly kdysi věční rivalové - Francie a Velké Británie. První cestující do kožených sedaček na palubě usedli přesně před 40 lety.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nadzvukový dopravní letoun Concorde | Foto: GNU General Public License, verze 1.2, Eduard Marmet

Na svou vůbec první komerční cestu se concordy vydaly symbolicky dva. Současně odstartovaly z Londýna na cestu do Bahrajnu a z Paříže s cílovou destinací Rio de Janeiro.

Pro British Airways i Air France to byla velká chvíle. Od prvního testovacího letu už tehdy uběhlo sedm let a od začátku vývoje ještě jednou tolik.

„Francouzi a Britové se koncem 50. let domluvili a nevypověditelnou smlouvou stvrdili, že spolu toto letadlo vyvinou. Cítili potřebu vyrovnávat převahu USA v obchodě s letadly,“ vysvětluje letecký publicista Martin Velek.

Už jméno Concordu je symbolické. Toto slovo totiž v angličtině i francouzštině znamená svornost, harmonii. Tou hlavní předností Concordu byla podle Martina Velka rychlost:

„Něco málo přes 2100 kilometrů za hodinu. Je to rychlost, která zkracuje transatlantický let řádově na tři hodiny.“

I přes vysokou rychlost patřil Concorde k nejbezpečnějším letadlům. Přesto se mu jedno letecké neštěstí v roce 2000 nevyhnulo.

Vysoké náklady

Konec concordů ale ve skutečnosti mnohem dřív, v 70. letech, předznamenal vysoký růst cen pohonných hmot. Spotřeba nadzvukového Concordu přitom právě malá nebyla. A tak se do ostrého provozu nakonec dostalo jen 14 letadel. Půl na půl si je rozdělily francouzské a britské aerolinky.

Když Concorde slavil deset let provozu, proletěla se nadzvuková letadla nad Londýnem ve čtyřčlenné formaci. Jeden z pilotujících kapitánů se svěřil, že tak fantastické letadlo bude určitě létat ještě nejméně do konce století. Nespletl se. Poslední Concorde byl z provozu vyřazen v roce 2003.

Ve Velké Británii se ale našla skupina nadšenců, která by jeden z concordů chtěla znovu dostat do vzduchu.

Britští nadšenci už vybrali přes 160 milionů liber. Vidět Concorde ale můžete i tak, a nemusíte ani do muzea. Jeden stroj je kupříkladu k vidění přímo na přistávací ploše letiště Charlese de Gaulla v Paříži.

Concorde | Foto: Český rozhlas

Letadlo Concorde | Foto: licence Creative Commons Attribution 3.0 Unported James Gordon

Viktor Daněk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme