Před 60 lety se v Hostivici u Prahy zřítilo americké dopravní letadlo, na místě zemřelo 14 z 18 lidí
Před 60 lety se na okraji Hostivice u Prahy zřítilo letadlo. Legendární americká Dakota ve službách Československých aerolinií spadla kvůli chybám pilotů ani ne minutu po startu. Z 18 lidí na palubě jich na místě zemřelo 14.
Dakota na lince z Prahy do Ostravy odstartovala zhruba v 13.45 a nezvykle pomalu stoupala vzhůru. Na okraji Hostivice se před letadlem objevil komín, který ve městě stále stojí. Piloti se mu ještě stačili vyhnout.
„Pilot nemohl nabrat výšku. Chytil křídlem o stožár a to ho hodilo na triangly, o které se roztrhl,“ popisuje Jiří Černý.
Jeho otec a pan Červenka, kteří k letadlu doběhli, stačili vytáhnout dva lidi a jednu stevardku. „Jestli stevardka přežila, to nevím, ale tamti lidé prý zemřeli,“ říká Černý.
Podle Vladimíra Fialky mohla být situace ještě horší. „Kdyby nechytil ten sloup, tak šel na baráky,“ míní Fialka.
Jiří Černý vzpomíná, jaký to byl pro něj šok. „Slyšíte akorát hukot a kravál. Zvednete hlavu a vidíte to neštěstí,“ svěřuje své pocity.
Chyba na straně posádky
V průběhu vzletu došlo k sérii pochybení posádky. Vyšetřovací komise také nezjistila žádný technický problém na letadle.
„Po vstupu na dráhu se velitel letadla rozhodl startovat z místa, kde se kříží pojížděcí dráha a vzletová dráha, takže si ji zkrátil o 25 procent. Dráha byla pokrytá vrstvou sněhu,“ vysvětluje příčiny letecké tragédie Ladislav Keller, pilot a spoluautor knihy Nehody dopravních letadel v Československu.
Další chybou bylo, že se pilot rozhodl startovat bez klapek. U typu DC-3 to byl běžný postup. Pokud ale byly podmínky ztížené, například zkrácením dráhy a 10centimetrovou vrstvou stěhu, doporučovalo se vysunout klapky na jednu čtvrtinu.
„Zahájil odpoutání předčasně na malé rychlosti,“ shrnuje Keller a dodává, „z mého pohledu to bylo hrubé podcenění aktuálních podmínek pro vzlet.“
Piloti byli velmi mladí, přišli z vojenského letectva. Aerolinky jimi nahradily starší a zkušenější posádky, které za války létaly v britském Královském letectvu. Komunistický režim tyto letce po roce 1948 pronásledoval a ČSA je musely propustit.