Provoz elektromobilu je podle ADAC většinou dražší než u běžného auta

Pořídit si elektromobil a jezdit s ním vyjde majitele zpravidla dráž, než je tomu u aut s dieselovým či benzinovým motorem. Takový je alespoň výsledek testu německého autoklubu ADAC. Klub se zaměřil na modely elektromobilů, které se vyrábějí i se spalovacími motory, a spočítal průměrné náklady na jejich provoz. Z dvanácti modelů elektromobilů byly výhodnější oproti klasickým autům pouze dva.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

parkoviště vyhrazené pro elektromobily a jejich nabíjení | Foto: Jan Rosenauer

Důvodem pro test byly zejména dotace na nákup elektromobilu. Německá vláda schválila, že lidé mohou na nákup elektromobilů získat příspěvek ve výši v přepočtu až 108 tisíc korun.

„Vypočítali, jestli se vyplatí koupit si s podporou elektromobil, nebo dieselové nebo benzinové auto,“ přiblížil Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O testu ADACu, srovnávajícím provoz aut na elektřinu a těch na benzin či naftu, mluvil redaktor Luděk Hubáček

ADAC porovnával elektromobily dostupné na německém trhu. V testu byly značky jako Volkswagen, Mercedes-Benz, Ford, BMW, Citroën, Nissan či Mitsubishi.

Autoklub porovnával pořizovací cenu vozidla, náklady na povinné ručení, nabití a spotřebu elektrické energie, cenu paliva a zohlednil také daň z pojištění nebo silniční daň.

Důležité byly i vynaložené prostředky na běžnou údržbu vozidla včetně letních i zimních pneumatik. Jak úsporný pak provoz byl, počítali v klubu v testu po ročním nájezdu 15 tisíc kilometrů.

Z dvanácti modelů elektromobilů byly výhodnější oproti vozům se spalovacími motory pouze dva. Nejúspornější ze všech testovaných kritérií byla elektrická Kia Soul. Výhodný byl oproti klasickému motoru také model Mercedes-Benz B 250E. Ostatní značky vyšly s elektrickými pohony hůře než benzinová nebo naftová auta.

Třeba Jan Horčík ze serveru Hybrid.cz má však k testu výhrady. „Oni neberou vůbec v potaz to, že je to vlastně nová technologie a do srovnání započítávají pořizovací cenu. Je jasné, že u nové technologie bude pořizovací cena třeba i několikanásobně vyšší než u aut, kterých se prodávají miliony a to už dlouhé desítky let,“ poznamenal.

Také to, že autoklub počítal náklady za čtyři roky vlastnictví auta, přijde Horčíkovi jako velmi krátká doba. Podle něho je ideální počítat průměrné vlastnictví auta šest až sedm let.

Test také nezohledňuje, že elektromobil je oproti vozům se spalovacím motorem šetrnější k životnímu prostředí nebo že s elektromobilem mají řidiči v Německu mnoho výhod.

Mohou třeba parkovat například na vyhrazených místech nebo mají slevu na parkování. Také mohou využívat jízdní pruhy pro autobusy.

Motoristický odborník Vladimír Rybecký si myslí, že test ADACu prodej elektromobilů nijak neovlivní.

ČRo, Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme