Průzkumná verze obrněného transportéru Pandur se předvedla veřejnosti
Armáda poprvé veřejně představila obrněný transportér Pandur v průzkumné verzi. Jde o jednu ze šesti variant tohoto vozidla, které si čeští vojáci objednali. Pozemní jednotky díky němu dokážou provádět průzkum bojiště ve dne i v noci a získané informace posílat velitelům.
„Vnitřní uspořádání není uzpůsobeno na přepravu celého bojového družstva, ale na přepravu osádky, která má za úkol především zjišťovat průzkumné informace. K tomu má kromě standardní výbavy i radar a soustavu optických zařízení,“ vysvětluje podplukovník David Ondrejkovič z operační sekce Ministerstva obrany, v čem se tento typ Panduru liší od těch ostatních.
David Ondrejkovič dodává, že celé zařízení je kupodivu velmi tiché. Z útrob stroje plného monitorů a páček se zatím souká voják Jiří Beneš.
Průzkumnou verzi obrněného transportéru Pandur si prohlédl i redaktor Petr Medek
„Jsme za bojovou linií praporu, zjistíme informace o nepříteli a jeho pozice, které pak nahlásíme nadřízenému stupni. Ten to vyhodnotí a předá dál instrukce jednotlivým bojovým rotám,“ popisuje obvyklý proces průzkumu Jiří Beneš.
Jiří Beneš názorně předvádí zařízení Panduru. Například bojišťový radiolokátor zaměří pohyblivé cíle až na vzdálenost 48 kilometrů. Následně vyhodnotí, o jaký typ objektu se jedná. Operátor průzkumného systému má k dispozici kamerový systém, zahrnující od barevné a černobílé kamery až po termovizi či laserový dálkoměr. Přístroje umí vytvořit i snímek objektu.
Aby se voják dostal na stanoviště řidiče, musí celý stroj obejít a vylézt po stupíncích k věži s kanónem.
„Má to automatickou převodovku, takže se to řídí velmi jednoduše,“ dodává Jiří Beneš.
Těchto pandurů v průzkumné verzi bude mít armáda celkem šestnáct. Stroje postupně procházejí zkouškami. Vydržet musí technika třeba v extrémních podmínkách - 32 stupňovém mrazu, nebo naopak 40 stupňovém vedru.