QR kód usnadňuje nakupování potravin po internetu
Nástup takzvaných QR kódů radikálně mění způsoby nakupování potravin. Většina Čechů sice jídlo stále nakupuje osobně, ale ve světě se zmíněné kódy stávají synonymem ušetření času.
QR kódů jste si už možná všimli na některých billboardech. Je to černobílý čtverec v ploše, ve kterém je zakódovaná nějaká informace - třeba internetová stránka.
„Nejčastějším použitím je uložení internetové adresy, takže třeba na vizitce kolegy můžete mít QR kód, ten sejmete a dostanete se na jeho osobní stránku,“ vysvětluje šéfredaktor Root.cz Petr Krčmář s tím, že QR kód je dokonalejším potomkem známého čárového kódu a přečíst ho dokáže lepší mobilní telefon.
Pro svou schopnost udržet informaci začala jihokorejská filiálka firmy Tesco využívat kód pro rychlejší prodej potravin po internetu. Zatímco lidé čekají na metro, na billboardu s vyobrazenými potravinami ve stanici si mohou stáhnout kódy nabízených potravin a odeslat obchodníkovi, který jim nákup přiveze domů.
U nás zatím s takovou službou počítat nemůžeme, protože Češi nakupují jídlo osobně. I když internet dokáží využít třeba při pořizování elektroniky.
„U potravin člověk teprve na místě zjišťuje, co vlastně potřebuje. Druhá věc je ta, že potravinářské zboží často podléhá omezením, manipulačním, skladovacím a dalším a internetový obchod je často jen prostředník,“ říká výzkumník Zdeněk Skála ze společnosti Incoma.
Online prodej potravin v Česku zatím funguje velmi omezeně, i když podle Evy Karasové ze společnosti Tesco chce firma do konce roku tuto službu zdokonalit:
„Plánujeme spuštění plnohodnotného online prodeje. Rádi bychom ještě v letošním roce spustili jeho pilotní fázi.“
Podobný projekt chystá pro malé a střední podnikatele také velkoobchod Makro Cash and Carry, který bude od září do října online nákup potravin testovat. Od listopadu pak chce službu zpřístupnit všem zákazníkům.