QR kódy jsou mostem mezi skutečným a virtuálním světem

Lidé se jich zatím tak trochu bojí, a proto je spíš ignorují. Černobílé, nic neříkající čtverečky s tečkami uvnitř, ale mnohdy ukrývají spoustu zajímavých informací. QR kódy slouží jako most mezi reálným a virtuálním světem. Do černých teček se dá totiž jednoduše schovat odkaz na internetovou stránku, SMS, video, kontakt nebo jen prosté sdělení. Ke čtení kódu vám přitom stačí mobilní telefon s příslušnou aplikací.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

QR kód obsahující úvod tohoto itipu | Foto: Jan Petrus

Vtip je v tom, že nemusíte složitě opisovat dlouhou webovou adresu nebo geolokační informace. Často se s QR kódem můžete setkat i na vizitce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Alžběty Havlové o QR kódech

„Hodně lidí tu vizitku vezme a do počítače ručně vyťukává informace, kterých je tam hodně. Je tam jméno, adresa, email, skype, a pokud toto člověk nechce dělat, tak tu vizitku před nás strčí, my ji vyfotíme, klidně mu ji můžeme vrátit, telefon se zeptá ‚uložit?‘, my řekneme ‚ano‘ a celý úkon skončí,“ popisuje využití kódu šéfredaktor serveru ROOT.cz Petr Krčmář.

Nejde tedy jen o geniální marketingovou záležitost, ale hlavně o rychlý přístup k informacím.

„Třeba v liberecké zoo je u každého zvířete QR kód a když si ho vyfotíte, tak vás to připojí na webovou stránku, kde jsou další zajímavé informace o tom zvířeti,“ pokračuje Krčmář.

A takových možností je nekonečně mnoho. Kód by se dal teoreticky využít i pro kupování lístku v MHD nebo při posílání DMS.

„Prostě to vyfotím, mobil se mne zeptá, jestli to chci poslat, zadám ‚ano‘ a tím jsem skončil, uvádí Krčmář.

Marketingový tah

Co se týče reklamy, díky QR kódu lze například změřit, jak moc je mezi lidmi úspěšná. Z vlastní zkušenosti mluví Petr Andrýsek ze Socialsharks.cz:

„Dají se měřit QR kódy z různých billboardů a reklam a tak se dá zjistit, jaká reklama byla pro lidi nejzajímavější.“

Firma navíc působí moderně a inovativně. QR kód se dá také různě upravovat a přesto je čitelný. Schovat za něj můžete i odkaz na Facebookové stránky. Tam potenciálního zákazníka můžete hned polapit v případě, že se stane fanouškem.

„Dali jsme QR kód na obyčejnou reklamní plachtu, která byla pověšená u nějakého bruslení a za týden si to vyfotilo přes 120 lidí. Čekal jsem, že na to nebude reagovat nikdo, navíc v Ostravě, ale šlo to,“ uvádí Andrýsek.

Lehká výroba

A vyrobit si vlastní tajemný čtvereček je hračka. Vysvětluje Petr Krčmář. Stačí si na internetu najít jakýkoli generátor QR kódů:

„Přímo si vyberete položku, kterou chcete generovat, třeba webovou adresu. Objeví se kolonka, do které se adresa zadá, a stiskne se tlačítko ‚vygeneruj‘. Kód se hned objeví na obrazovce jako obrázek.“

Velikost kódu se samozřejmě liší podle obsahu, který do něj dáte.

„Třeba www.rozhlas.cz je jen několik znaků, takže i kód je relativně malý. Když se využije například textový box a napíše se do něj básnička, tak kód bude větší, protože se do něj musí vejít více znaků,“ dodává Krčmář.

Těch se do čtverce vejde až 3 a půl tisíce. Jeho čtení je pak ale obtížnější.

Alžběta Havlová, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme