Rakouská armáda se v aukci zbavuje starších off-roadů
Rakouská armáda se zbavuje pinzgauerů. Tato celkem neforemná, ale velmi účelná terénní vojenská vozidla se stala legendou. Čeká se proto, že o výprodej budou mít zájem také fanoušci bojové techniky ze Slovenska nebo z Česka. Další dražba se bude konat 3. února.
Pinzgauery se mohou pyšnit výbornými jízdními vlastnostmi v extrémním terénu, konkrétně jde o průjezdnost a brodivost.
Přestože jejich rok výroby začíná zpravidla na letopočtu 1975, vojenským off-roadům nedělá problém zdolat úvozy, řeky, duny skály nebo obrovské závěje. Pinzgauery si díky tomu oblíbily i britské či švýcarské ozbrojené složky.
„Má to uzávěrky, redukci, přední náhon samozřejmě, čtyřkolka. Je obrovský potenciál toho, co to dokáže projet. Divím se, že toto auto nestojí u každé horské chalupy,“ říká jeden z majitelů pinzgauera v Česku Zdeněk Mertl.
Pinzgauer je původně rakouským vynálezem, lze ale vysledovat českou stopu. Na jeho konstrukci se totiž zásadním způsobem podílel Erich Ledwinka, syn Hanse Ledwinky – bývalého slavného konstruktéra kopřivnické Tatry.
Rakouská armáda se vozidel zbavuje kvůli nadbytečnosti. Rozhodla se prodat všechna auta, u kterých by oprava vyšla na víc než 2000 eur. Celkem se prodává 650 pinzgauerů. Vojáci se ovšem obávají, že tím utrpí mobilita armády.
Armádní vozidla je možné zakoupit prostřednictvím aukční síně Dorotheum. Zatím poslední dražba se konala minulý týden. Prodávalo se deset aut, jedno stálo v průměru 270 tisíc korun.
Zdeněk Mertl se ale domnívá, že taková cena je příliš vysoká. Češi prý navíc dávají přednost vozům sovětské výroby. „Toto auto má jeden velký problém. Málo lidí ho tady zná. Buď se toho bojí, nebo tady chce každý UAZ, to je takové to normální auto,“ dodává.