Reklamní bannery pronásledují uživatele internetu už 20 let

Přesně před 20 lety se na internetu objevil první banner neboli reklamní proužek. Od té doby se bannery staly téměř neodmyslitelnou součástí webových stránek. Obrázky, animace nebo interaktivní grafiky mají nejčastěji obdélníkový tvar a nacházejí se poblíž okraje obrazovky. Jde o jednu z nejčastějších forem reklamy na internetu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rodina u počítače (ilustrační foto)

Rodina u počítače (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Podle dostupných záznamů se první banner objevil 25. října 1994 na americkém serveru Hotwired.

„Ta první reklama obsahovala jen na černém pozadí bílý nápis, který bychom mohli přeložit jako: ,Už jste někdy klikli myší sem? Tak teď to uděláte.‘ Což z dnešního pohledu vypadá velmi zvláštně,“ říká šéfredaktor portálu root.cz Petr Krčmář.

Přehrát

00:00 / 00:00

Minulost i současnost bannerů přiblížil šéfredaktor portálu root.cz Petr Krčmář

Za 20 let ale prošly reklamní bannery bouřlivým vývojem. Jednoduché statické obrázky stále častěji nahrazují animace, výjimkou není ani využívání zvuku.

„Zadavatelé se snaží čtenáře co nejvíc zaujmout, snaží se ho oslovit čím dál agresivněji, což je dáno i tím, že uživatelé si za těch 20 let vypěstovali něco, čemu se říká bannerová slepota, takže automaticky, aniž by nad tím přemýšleli, očima přeskakují ty pohyblivé prvky, které je nezajímají,“ vysvětluje Krčmář.

V dnešní době už navíc existuje několik způsobů, jak mohou uživatelé internetu bannery zablokovat. To ovšem způsobuje problémy provozovatelům služeb, kteří se stále ještě živí z velké části reklamou.

Cenu bannerové reklamy je podle Krčmáře nutné posuzovat podle toho, co přinese konkrétnímu zadavateli. „Většina firem by ji vůbec nedělala, kdyby existovalo něco výrazně efektivnějšího nebo levnějšího. Tím, že to je pořád nejběžnější forma reklamy, tak z toho vyplývá, že se to zadavatelům stále vyplatí,“ dodává.

Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme