Rekonstrukce NTM je teprve jeho dokončením, říká ředitel Ksandr

Budova Národního technického muzea v Praze byla zavřená kvůli rozsáhlé rekonstrukci 4 a půl roku. Rekonstrukce stála 350 milionů korun a dosud ještě probíhá její třetí a poslední etapa. Fáze rekonstrukce by se měla uzavřít letos v květnu, nicméně již dnes, za necelý rok po znovuotevření, by se měly brány muzea otevřít svému 300 000. návštěvníkovi.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Národní technické muzeum otevírá. V úterý 16. února 2011 přivítá první návštěvníky v pěti unikátních expozicích.

Národní technické muzeum otevírá. V úterý 16. února 2011 přivítá první návštěvníky v pěti unikátních expozicích. | Foto: Filip Jandourek

„Já si myslím, že je to číslo obdivuhodné, protože když se podívám nazpátek do statistik, tak v průměru za 14 let před zavřením muzea v roce 2006, tak Národní technické muzeum navštívilo v průměru ročně 152 000,“ pochvaluje si návštěvnost muzea jeho ředitel Karel Ksandr.

Muezum láká návštěvníky zejména na expozice, které v muzeu před jeho zavřením nebyly. Velmi oblíbené jsou expozice architektury a stavitelství či knihtisku a polygrafie.

Národní technické muzeum je jedním z nejstarších technických muzeí na světě, proto jeho sbírky jsou do určité míry unikátní. Nejstarší exponáty najde návštěvník například v expozici astronomie či v oblíbené dopravní hale.

Přehrát

00:00 / 00:00

O historii i současnosti Národního technického muzea v Praze mluvil ve Světě o desáté na Rádiu Česko jeho ředitel Karel Ksandr

„Mezi takovéto unikáty lze počítat sextanty, na kterých pracovali Johanes Kepler a Tycho Brahe. Jsou to sextanty z doby rudolfínské. Jsou to věci, které v jiných technických muzeích návštěvník nenajde,“ upřesňuje Karel Ksandr.

Karel Ksandr také dodává, že v dopravní hale si může návštěvník prohlédnout například nejstarší dochovanou bugatku či audi. Unikátem sbírky je také britská stíhačka spitfire nebo jedinečný císařský jídelní vůz.

Budova muzea z 30. let minulého století, která byla zprovozněna až 1940, nebyla prakticky nikdy dokončena. V době protektorátu ji využívalo Ministerstvo pošt. Jako technické muzeum začala fungovat až v roce 1948. Nicméně ještě v roce 1990 využívalo jen jednu třetinu. Ve zbývajících prostorách sídlil podnik geografie a kartografie či ministerstvo vnitra.

Hlavním cílem rekonstrukce budovy tedy bylo přeměnit provizorium ve fungující instituci. „To se nám v květnu tohoto roku podaří,“ klade si za cíl Karel Ksandr a dodává, že dokončena ještě musí být rekonstrukce suterénu, kde se nachází například restaurátorská dílna.

Zuzana Filípková, Tomáš Pavlíček, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme