Rekordní nadzvukové auto

Nový rekordní stroj bude mít dva reaktivní motory nad sebou a bude se moci pustit do závodu se stíhačkou Eurofighter. Cílem projektu je propagace technických oborů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výkon reaktivních motorů odpovídá výkonu 180 aut třídy Formule 1

Výkon reaktivních motorů odpovídá výkonu 180 aut třídy Formule 1 | Foto: Curventa

Britský tým před 12 lety sestrojil auto, ve kterém poprvé člověk dokázal překonat rychlost zvuku při pozemní jízdě, přesněji auto jelo rychlostí 1228 km/h. Šlo o stroj Thrust SuperSonic Car, jeho řidičem byl Andy Green, původně pilot britského Královského letectva. Stejný řidič usedne do připravovaného a ještě rychlejšího stroje. Bude jím "Nadzvukový Chrt", v originále Bloodhound SuperSonic Car, jeho cílová rychlost je 1610 km/h, zaokrouhleně 1000 mil za hodinu. Vyjádřeno poměr rychlosti pohybu k rychlosti zvuku je to asi 1,4 Machu. Dosažení tohoto nového rekordu se plánuje na rok 2011.

Šéfkonstruktérem obou zmiňovaných strojů je Richard Noble. Čerstvý návrh nového rekordního stroje Bloodhound SSC má dva reaktivní motory nad sebou. Horní motor je tryskový, pochází ze stíhačky Eurofighter (Typhoon), a spodním motorem je raketa, která spaluje peroxid vodíku. Společně motory vyvinou výkon o velikosti 135 000 koňských sil, při dané rychlosti to odpovídá tahu 21 tun. Je to výkon ekvivalentní výkonu 180 aut třídy Formule 1.

Cílové rychlosti má pilot Green dosáhnout za 40 sekund, přitom bude vystaven zrychlení 2,5 G. Při brzdění bude negativní zrychlení dokonce ještě větší - 3 G. Auto bude s plnými palivovými nádržemi vážit téměř 6,5 tuny. Až v rychlosti 480 km/h se k tryskovému motoru přidá raketový.

Cílové rychlosti dosáhne pilot Andy Green za 40 sekund, bude vystaven zrychlení 2,5 G. | Foto: Curventa

Pokus o rekord se odehraje na dně jihoafrického vyschlého jezera Hakseen Pan, předpokládaná dráha má délku 16 km. Při nižších rychlostech se kola vozu jemně zaboří do měkkého podloží, při vyšších rychlostech se však auto chová jako motorový člun a nejde už tak snadno řídit.

Vůz bude sestrojen v bristolském přístavním doku a celý projekt bude stát přibližně 10 milionů liber. Firma Intel poskytne týmu palubní výpočetní techniku, letecká firma Lockheed Martin speciální kola z titanové slitiny. Konstruování tohoto auta ale má být především inspirací pro mládež, je to další propagace studia technických oborů.

Pavel Vachtl Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme