Reportáž Radiožurnálu nabízí pohled do útrob tunelu Blanka

Práce na nejrozsáhlejším městském tunelu v Evropě, pražské Blance, stále pokračují. První řidiči se více než šesti kilometry tunelového komplexu projedou asi za dva roky. Do té doby je kromě stavby potřeba dokončit také technické zázemí. Radiožurnál nabízí exkluzivní pohled do zákulisí Blanky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tunel Blanka

Tunel Blanka | Foto: Hynek Bulíř

Do útrob tunelů Blanky se vjíždí poblíž stanice metra Hradčanská. Lampy osvětlují tři čtvrtiny tunelového komplexu, kde už stavbaři Metrostavu dokončili ražby i betonování stěn a předali je společnosti ČKD k osazení technickým vybavením.

Technické vybavení, které v tunelu nesmí chybět, vyjmenovává vedoucí projektu Petr Zlomek.

„Vysoké napětí, trafostanice a osvětlení v tunelu, včetně nouzového osvětlení. Dodávky zabezpečovacích systémů, kamerových systémů, měření rychlosti proudění větru a škodlivin. Pak je tu kamerový dohled nad provozem v daném tunelu, dopravní značení, malá a velká vzduchotechnika, dodávky vodovodů a čerpacích technologií," říká Zlomek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž z prohlídky tunelu Blanka pro Radiožurnál natočila Evelyna Kulíšková

Nepřístupné zákulisní prostory Blanky skrývají mnoho zajímavostí.

„Teď se nacházíme na TGC 4. TGC je technologické centrum. Je jich tady celkem sedm, jsou to prostory, kde je soustředěná technologie," dodává Petr Zlomek a pokračuje do místnosti s obrovskými turbínami, kterých bude v celé stavbě dvaadvacet.

„Nacházíme se ve strojovně velké vzduchotechniky. Velká vzduchotechnika je systém požárního větrání tunelu. To znamená, že čidla indikují problém, požár, sepíná se velká vzduchotechnika a dochází k odsátí znečištěného vzduchu z tunelu," vysvětluje vedoucí projektu.

Ze strojovny se pokračuje o patro níž po točitých strmých schodech, na jejichž konci se otevře velká vybetonovaná hala.

„Teď se nacházíme ve vzduchotechnickém kanálu, kterým přivádíme vzduch do jižní tunelové trouby. Tady za těmi klapkami je velká místnost. Tam je nad stropem přívodní kanál, kterým fouká čerstvý vzduch do tunelového tělesa," doplňuje stavbyvedoucí Štěpán Grof.

Technologické montáže na téměř šesti a půl kilometrech tunelů Blanky Prahu vyjdou na 4,8 miliard korun, které už jsou zahrnuty v celkovém 36 miliardovém rozpočtu.

Anna Maňourová, Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme