Rozšíření elektromobilů brání jejich vysoká cena a nedostatek rychlonabíjecích stanic

V Praze začíná testovací provoz první rychlonabíjecí stanice pro elektromobily, která bude dostupná široké veřejnosti. Zástupcům městských částí také primátor Bohuslav Svoboda předá elektroskútry v rámci projektu Praha elektromobilní. Jeho cílem je vyzkoušet používání elektromobilů na úřadech, městských organizacích i v soukromých firmách.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Interiér elektromobilu

Interiér elektromobilu | Foto: Pavel Novák | Zdroj: Český rozhlas

V oblasti elektromobility je každá popularizace dobrá, uvedl v našem vysílání redaktor Českého rozhlasu Leonardo Marek Kuchařík:

Přehrát

00:00 / 00:00

V Praze začíná testovací provoz první rychlonabíjecí stanice pro elektromobily. Ve studiu je redaktor ČRo Leonardo Marek Kuchařík.

„Odpusťme velkým firmám, které v poslední době pořizují po kusech elektromobily v podstatě proto, aby ukázaly svoji zelenou linii a svůj přístup k životnímu prostředí. Ono, řekněme si na rovinu, to žádný dopad na životní prostředí nemá. Ale to, že lidé uvidí, že s těmi elektromobily jezdí, že s nimi zařizují ty firemní věci a úřady své úřední věci, je dobré, protože prostě je to popularizace způsobu dopravy, který je perspektivní a který má budoucnost a který je v podstatě si myslím dokonce jediný možný.“

Nevýhodu při pořízené elektromobilu je jeho cena. „Další věc je, že nejsou rychlodobíjecí stanice, které by umožnily skutečně plynulý provoz bez toho, abychom museli myslet, kam to auto dojede. A aby to bylo možné, ta rychlodobíjecí stanice musí být každých 30 kilometrů,“ dodal redaktor.

Za půl hodiny na 80 %

Také rychlodobíjecí stanice disponují mnohem větším proudem, než má klasická elektrická zásuvka:

„Důležité je, že dobíjí auto za 30 minut na 80 %, čili to auto pak může vesele jet dál. Ten dojezd je věc, na kterou se i při naší expedici každý ptal. Já si myslím, že ono je to trošku o změně přemýšlení. My jsme teď zvyklí, že si vezmeme diesel, dojedeme s ním 600 kilometrů na dovolenou a během toho třeba ještě natankujeme a jedeme 1200 kilometrů. Používání elektroauta chce trošku změnu myšlení pro tu samotnou jízdu: víc trpělivosti a počítat s tím dojezdem. Pokud ty stanice budou, tak se dá ujet 1200 kilometrů elektromobilem, my jsme třeba ujeli 900. Ale pokud nebudou, tak to bude trvat jako to trvalo nám, čtyři dny,“ upřesnil Kuchařík, který se zúčastnil projektu Elorex 2011, kdy tým z ČRo Leonardo projel republiku právě v elektromobilu.

Peugeot iOn | Foto: Jan Říha

A jaký to byl vůz? „Výkon motoru zhruba Škoda Favorit, řeknete si, já si koupím Favorita za 700 tisíc, ovšem pozor, ten výkon je od nula otáček. Několikrát jsme to zažili, na křižovatce skutečně to auto všem ujede, protože od nula otáček má ten plný výkon a ten odpich skutečně tlačí do sedadla. Dojezd zhruba udávaný 120 kilometrů, v reálu se může, závisí na stylu jízdy, snížit i na 90 nebo 80, ovšem může se prodloužit i na 130. To auto zkrátka při jízdě umí recooperovat, čili znovu nabíjet ty baterie,“ odpověděl redaktor.

40 haléřů na kilometr

Výhodou elektromobilu jsou nízké náklady, a to 40 haléřů na kilometr jízdy. „Plné dobití toho našeho auta stálo 60 korun,“ řekl Kuchařík s tím, že auto má spotřebu jako dvě rychlovazné konvice.

Podle Kuchaříka ten, kdo umí auto plně využít, třeba firmy, tak si elektromobil může pořídit už teď.

„Češi bohužel nejsou zvyklí investovat na začátku a pak šetřit. Raději šetří při koupi a pak investují. Elektroauto vždy vyžaduje vysokou investici, ať je přestavěné, ať je nové, protože prostě ty baterky jsou drahé, čekáme na novou technologii a ona přijde,“ uzavřel Marek Kuchařík.

Marián Vojtek, Dalibor Zíta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme