Sapir pozná, co je na obrázku

Identifikování názvu budovy či sochy, před kterou stojíte v cizím městě, by mělo být v budoucnu stejně snadné jako zadání dotazu do vyhledávače Google. Firma IBM společně s několika evropskými institucemi vyvíjí zajímavou službu prohledávání multimediálních dat.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Počítač. Ilustrační foto.

Počítač. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Představte si, že stojíte v Paříži na náměstí a před sebou vidíte skleněnou pyramidovou budovu. Nevíte, jak se stavba jmenuje, a chcete to zjistit. Vyfotografujete jí tedy pomocí mobilního telefonu a v databázi poté spustíte vyhledávání podobných obrazů. V telefonu vám následně vyjedou desítky podobných fotografií téže budovy a vy z údajů přiřazených ke snímkům zjistíte, že se jedná o skleněný vstup do známé galerie Louvre. Tento postup bude možný, budete-li vybaveni vyhledávací službou s názvem Sapir, na níž pracuje firma IBM společně s několika evropskými institucemi.

Oproti současným technikám vyhledávání, které používají tradiční služby jako například Google nebo Yahoo, by mělo jít o výrazný posun kupředu. Název Sapir je zkratka, která znamená Search in Audio-Visual Content Using Peer-to-Peer Information Retrieval, tedy "vyhledávání v audio-vizuálním obsahu prostřednictvím technologie peer-to-peer". V multimediálním obsahu (tedy například ve videu, zvuku nebo obrázcích) Sapir indexuje a analyzuje "nízko-úrovňové deskriptory" nebo atributy, jako jsou barva, uspořádání, tvar nebo zvuk. Technologie pak tyto deskriptory porovnává s dalšími existujícími fotografiemi a dokáže díky nim určit, co přesně je na obrázku. Jedná se tedy o jiný způsob vyhledávání než jaký používají současné klasické vyhledávače. Ty se převážně soustředí na textové značky přiřazené k jednotlivým fotografiím.

Jaké je konkrétní praktické využití nové vyhledávací metody? Společnost IBM plánuje, že uplatnění by mohlo být poměrně široké, a jednu ze zajímavých aplikací by mohla nalézt v oblasti medicíny. Vyhledávač Sapir by mohl asistovat lékařům při určování diagnózy, analyzovat medicínské snímky (například obrazy z počítačové tomografie) a potom je porovnávat se staršími záznamy ze zdravotnických databází.

Logo služby Sapir

"Výzkumníci však technologii stále vylepšují a ještě tak nějaký čas potrvá, než dojde k jejímu uvolnění," uvedl k tomu Ari Fishkind, mluvčí společnosti IBM. Sapir je teprve v počátcích, a i na videu je patrné, že zatím nefunguje zcela dokonale. Turista vyfotografuje sochu na jednom z madridských náměstí a pomocí Sapiru si chce vyhledat podobné obrázky. Neshledá však žádnou shodu a do vyhledávání pak přidá ještě klíčové slovo "Madrid". Teprve potom se vyhledávání setká s úspěchem.

Na této službě spolupracuje několik institucí, například izraelská pobočka IBM nebo Institut Maxe Plancka v Německu. Na jeho vývoji se podílí i odborníci z České republiky, konkrétně z Masarykovy univerzity v Brně.

V současnosti je k dispozici internetová stránka o Sapiru, odkud vede odkaz přímo na samotnou službu, kterou si zde můžete vyzkoušet.

Pokusů o vylepšení tradiční techniky vyhledávání, které pracují zejména s vyhledáváním a indexováním klíčových slov, bylo v minulosti již několik. Jedním ze známých experimentů je vyhledávač Wolfram Alpha, který namísto množství nepřeberných dotazů z celého světa sestaví na základě dotazu precizní a obsáhlou odpověď. Jako další příklad "inteligentnějších vyhledávačů" lze uvést projekt Powerset, který by se v budoucnu mohl stát vážným rivalem Googlu. V této službě není kritériem výběru relevantních zdrojů klíčový výraz, ale věta v přirozeném jazyce - jedná se tedy o pokus o to, jak strojové vyhledávání přiblížit přirozenému lidskému vyjadřování.

Michal Černý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme