Satelity by mohly zvýšit bezpečnost železnic

Satelitní technologie by měla pomoci snížit počet mrtvých na železničních přejezdech. Jen v Evropě takto zemře nejméně šest set lidí. Využití nové technologie plánuje Evropská kosmická agentura a kvůli tomu dnes také její zástupce jednal na půdě ministerstva dopravy s českými odborníky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Koleje, kolej

Koleje, kolej | Foto: Jakub Říšský

Díky satelitním technologiím můžeme telefonovat, přenášet data, sledovat polohu zboží nebo aut, ale třeba i sesuvy země. Evropská kosmická agentura ale nechce zůstat jen u toho a vymýšlí, jak satelitů využít co nejvíce.

Jejím aktuálním projektem je teď zlepšení bezpečnosti na železničních přejezdech v Evropě a tedy i Česku. Jen loni u nás na nich zemřelo 33 lidí, v celé Evropě pak nejméně 600. O tom, jak by měl tento bezpečnostní projekt vypadat se dnes jednalo na půdě ministerstva dopravy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Satelitní technologie by měla pomoci snížit počet mrtvých na železničních přejezdech říká Petr Sehnoutka v Odpoledním Radiožurnálu.

Evropská kosmická agentura, která sdružuje 19 evropských zemí a Kanadu a jen letos pracuje s rozpočtem 4 miliard euro, do budoucna plánuje stále nové využití svých satelitních technologií.

Například pro jeden z takových zkušebních projektů, který dnes běží ve Skotsku. Jeho cílem je za pomoci satelitů, které monitorují povrch země, počasí a další údaje v oblasti, kde často dochází k sesuvům nebo pohybům půdy, vymyslet systém včasného varování pro řidiče nebo právě vlaky, aby stačily před nebezpečným místem včas zastavit.

Zástupce Evropské kosmické agentury mapuje zájem zemí pro projekt , který má zlepšit podmínky na železničních přejezdech. Dnes jednal na ministerstvu dopravy se zástupci státu, kteří se věnují právě této oblasti. Tyto schůzky mají za cíl jediné - sjednotit zájmy jednotlivých zemí na tom, kde a jak by to mělo fungovat. Zda má projekt být zaměřen například na všechny tratě, nebo jen na ty odlehlejší a vedlejší, kde se to vyplatí a kde už ne.

Ale podstatou je řešení, jak by měl vlak přes satelit komunikovat se zabezpečovacím zařízením na přejezdech, digitálními značkami u přejezdů a jak do toho zapojit třeba i navigace v autech.

Předpokládá se, že provoz by měl být oproti současnému stavu levnější a přesnější. To se ale ukáže nejdříve za rok. Letos na jaře se vypíše celoevropská zakázka na takzvanou studii proveditelnosti tohoto projektu. Ta přijde řádově na stovky tisíc eur a bude trvat rok.

S otázkou, k čemu takový projekt ale je, je prý třeba zhruba dva roky počkat a potom se uvidí. Na druhou stranu, v minulosti se už nějaké propočty objevily. Správa železniční dopravní cesty uváděla, že instalace zařízení na jedné regionální trati s dvacítkou přejezdů a podobným počtem vlaků přijde asi na deset milionů korun.

Otázkou ale zůstává, jak drahý bude samotný provoz a nakolik přijde ono propojení s navigací v autech?

Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme