Sebelepší technická výbava lodi nemusí být nic platná, říká bývalý námořník

Výletní lodi typu plavidla Costa Concordia jsou vybaveny nejmodernějšími přístroji a bezpečnostními prvky. Přesto se může stát havárie, jako se stala právě této lodi. Podle jedné vyšetřovací verze vypadla elektrická energie a vyřadila některé systémy.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ztroskotaná loď Concordia u břehu ostrova Giglio | Zdroj: ČTK

„Z toho, co jsem zatím mohl vidět v médiích a i z osobních zkušeností, protože jsem sám bývalým profesionálním námořním důstojníkem, se obávám, že sebelepší technická lodi moderním zařízením, pokud není opravdu správně využito a pokud není loď vedena tím nejlepším bezpečným způsobem, vám samozřejmě nemusí být v danou situaci nic platné,“ řekl Ctirad Pacák z Odboru plavby na ministerstvu dopravy.

Důstojníci a velitelé velkých námořních lodí podle jeho slov procházejí velmi dlouhým a náročným výcvikem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ctirad Pacák z odboru plavby ministerstva dopravy mluví o bezpečnosti na lodích v Ozvěnách dne na Radiožurnálu.mp3

„Existuje mezinárodní úmluva o výcviku, certifikaci a strážní službě námořníků, což je složitý dokument asi o tisíci stránkách, který přesně předepisuje výcvik, kterým musí projít všichni členové posádek lodi podle úrovně, na které jsou potom zaměstnáni, než obdrží profesionální průkaz způsobilosti,“ uvedl Ctirad Pacák.

Doplnil, že výcvik trvá celou řadu let a nepochybně jím prošla také posádka havarované italské výletní lodi Costa Concordia.

K příčinám havárie uvedl, že každý námořní důstojník a kapitán se zbytečně nepřibližuje ke břehu, pokud ho k tomu nenutí vnější okolnosti.

„Každé nadměrné přiblížení ke břehu může znamenat potencionální risk,“ uvedl Ctirad Pacák.

Veronika Sedláčková, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme