Severní Morava má unikátní železniční síť. Vlaky ale cestující nevozí

Severní Morava je královstvím kolejí, má totiž jednu z nejhustších železničních sítí. Dlouhé kilometry tratí ale vůbec neslouží pro přepravu lidí, křižují je výhradně dlouhé nákladní vlaky. V budoucnu by to ale mohlo být jinak, na kolejích by se mohla objevit i třeba vlakotramvaj.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlečka v areálu závodu

Vlečka v areálu závodu | Foto: David Kabele

Dieselová lokomotiva se téměř krokem proplétá zatáčkami a výhybkami, aby potom přece jen na rovince o něco zvýšila rychlost. Jsme na trati, která patří soukromému dopravci.

Kdysi byla tato firma součástí těžařského černouhelného kolosu. Karvinsko a okolí protíná více než 400 kilometrů vlečkových kolejí, které nikde v jízdních řádech nenajdete. Jezdí tudy hlavně vlaky s uhlím.

Lokomotivám velí Petr Syrový. „Přijíždí sem ještě materiál pro šachty, železo, výdřevy a podobné stroje pro důlní činnost,“ popisuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Do kolejového království severní Moravy se vydal redaktor Martin Knitl

V takové délce nic podobného v republice není. „Ale severočeské doly a hnědouhelné pánve mají obdobnou síť, jen ne tak velkou,“ říká Syrový.

Terminál v Paskově u Ostravy by bez tohoto zvláštního kolejového labyrintu nemohl existovat. Ročně se v něm překládají desítky tisíc kontejnerů.

„My jsem tady v centru těch průmyslových zón, jak Nošovic, tak Ostravy-Hrabové, Karviné. Blízké jsou hranice do Polska, na Slovensko. I do jižního Polska se odsud odvážejí a přivážejí kontejnery a návěsy,“ vysvětluje šéf terminálu Michal Kubíček.

Koleje by měly sloužit i osobní přepravě

Stovky kilometrů kolejí na Ostravsku, kterým stát nevládne, vedou mezi šachtami. Proplétají se přímo důlními areály, ale protínají i hlavní silnice a dotýkají se třeba náměstí ve městě Orlová.

Už delší dobu se proto rodí plány na to, jak tento hustý propletenec ještě více využít. Petru Syrovému by se to líbilo.

„O těchto projektech jsme slyšeli, víme, že jsou rozpracovány na papíře. Jedná se o takzvanou vlakotramvaj, která by uměla najíždět z kolejí ve městě do naší vlečkové sítě a vrátit se třeba na Ostravu,“ říká.

Vlakotramvaj je zatím ještě hudbou budoucnosti, ale ne úplně vzdálenou. Byla by škoda nevyužít koleje, které vedou úplně všude a téměř libovolným směrem

Martin Knitl, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme