Skřípot vlaků a tramvají v zatáčkách by měl výrazně snížit vynález z brněnského VUT
I po více než dvou stech letech fungování železnice se na ní dá ledacos zlepšit. Dokazuje to i nejnovější vynález z Vysokého učení technického v Brně. Unikátní zařízení snižuje opotřebení kol a kolejnic a hluk v zatáčkách.
Skřípot ocelových kol v zatáčce je hodně nepříjemný. Zejména v noci a pro ty, kdo v okolí nějaké tramvajové trati nebo smyčky bydlí. Podobné zvuky vydávají i vlaky. Vznikají ve chvíli, kdy odstředivá síla přitiskne část kola z boku ke kolejnici.
„Jedná se o tření, opotřebení, hlukovou emisi. Tření a opotřebení prakticky vede ke ztrátě energie a k úbytku materiálu z kolejnice. A ve svém důsledku k vyřazení kolejnice z provozu. Co se týče akustické emise, ta je vnímána jako nepříjemný zvukový projev, který znají obyvatelé z měst a má smysl ho minimalizovat,“ vysvětluje ředitel Ústavu konstruování fakulty strojního inženýrství VUT Martin Hartl.
Vynález VUT Brno snižuje opotřebení kol a kolejnic a hluk v zatáčkách. Natáčel o něm Tomáš Jelen
K tomu se už léta používají mazací oleje, které se vstřikují na třecí plochu. Dosavadní systémy ale nejsou dostatečně účinné. Buď mažou kolo v pravidelných intervalech i na rovině, kde to není potřeba, nebo sice umí zareagovat na zatáčku, ale až s určitým zpožděním.
Nové zařízení má ovšem ve své řídící jednotce podrobné informace o trati, polohu upřesňuje pomocí GPS, vysvětluje ředitel spolupracující společnosti Tribotec Michal Vašíček:
„V okamžiku, než vozidlo vjede do zatáčky, kde dochází právě k opotřebení kol a kolejnice, a kde dochází k té nepříjemné akustické emisi, už ví, že vjíždí do zatáčky a do jaké. Nastaví proces mazání tak, aby byl optimální. Tedy s minimální spotřebou maziva, aby dosáhl maximálního efektu snížení opotřebení kola a kolejnice.“
Zařízení lze montovat do vozidel i dodatečně, zaplatit by se mělo do roka. K získání dat o konkrétní trati přitom stačí, aby si vozidlo s namontovanou řídící jednotkou tuto trať jedenkrát projelo, získaná data se pak dají snadno přenést do ostatních tramvají či lokomotiv.