Sociální síť Foursquare těží z rivality uživatelů. Pozor ale na zloděje

„Uvidíš, kde se čeknu, a pak tam za mnou doraž!" I takhle si dnes mladí lidé domlouvají schůzku. Sociální sítě založené na aktuální pozici uživatele zažívají obrovský úspěch, a to i v Česku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Smartphone (ilustrační foto)

Smartphone (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Foursquare je jednou z největších geoinformačních aplikací na světě. Denně zaznamená až 5 milionů přihlášení čili „check-inů“.

„Pro mě mělo ze začátku skoro největší význam, že jsem přišel do restaurace nebo kavárny, kde jsem byl poprvé, a hned jsem zjistil třeba: bílé víno si tady nedávej, to fakt nemají dobré, ale to červené je skvělé,“ říká aktivní uživatel Rusbeh Oweyssi.

Přehrát

00:00 / 00:00

Aplikaci foursquare přibližuje redaktorka Alžběta Havlová

Podobné služby jako třeba Gowalla ale takový úspěch nemají.

„Systém nějakého hodnocení tady opravdu nebyl. Ten vynalezl v podstatě foursquare. A v následujícím roce se tady objevilo několik klonů,“ vysvětluje Jakub Čížek ze serveru živě.cz a pokračuje:

„Nicméně v postatě všechny jaksi v průběhu let „vyhnily“, poněvadž Foursquare byl nejsilnější, byl první a získal si takovou největší prestiž.“

Už celkem 36 000 Čechů ale láká na této službě i něco jiného. Je to vzájemná soutěživost, kdy lidé soupeří o to, kdo se stane v daném místě díky častým návštěvám starostou a kdo získá virtuální odznáček třeba za několik navštívených knihkupectví nebo mexických restaurací.

Uživatele soutěžení o starostenské posty nebo odznáčky baví. Za každé přihlášení mají navíc body a vznikají tak týdenní žebříčky.

„Můžeme na to pohlížet skutečně jako na sociální síť,“dodává Jakub Čížek. Jeho přihlášení z určitého místa se totiž může stát předmětem virtuální konverzace s přáteli.

Rub a líc sociálních sítí

Odpůrci sociálních sítí považují podobné služby za „práskače". V něčem ale mají pravdu. Jak ukazuje průzkum společnosti Jablotron, zloději využívají zejména facebook.

„Obecně chlubení se majetkem a tak dále nedoporučujeme. Vychází to z toho, že oni si tipují od známých a přes ty známé se to dostane. Samozřejmě i přes 11% bylo zjištěno, zlodějů si tipuje přes facebook,“ říká Alan Fabik ze společnosti Jablotron.

Tady ale opět záleží na tom, jak si uživatel nastaví soukromí a kdo všechno se dozví o jeho aktuální pozici.

Paradoxní je, že autoři Foursquaru i přes obrovský celosvětový úspěch nevydělávají. Služba je tedy zatím dotovaná americkými investory a na svůj komerční úspěch nebo případný prodej velkému hráči jako je Google teprve čeká.

Alžběta Havlová, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme