Solární letoun přistál na Havaji po nejdelší etapě obletu světa

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 dnes po pěti dnech a nocích ve vzduchu přistál na Havaji. Stroj tak po vzletu z japonské Nagoje ukončil nejdelší etapu své cesty kolem světa, která měřila přes 8200 kilometrů. Švýcarský pilot André Borschberg vytvořil nový rekord v časově nejdelším sólovém letu, když strávil ve vzduchu téměř 120 hodin.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 po pěti dnech a nocích ve vzduchu přistál na Havaji

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 po pěti dnech a nocích ve vzduchu přistál na Havaji | Zdroj: Reuters

V řídícím středisku celého projektu vypuklo nadšení, když stroj s pilotem Andrém Borschbergem dosedl na letištní dráhu.

Pilota uvítali na Havaji tradičním věncem. Prý se ani necítil moc unavený, jen se těšil do sprchy.

„Kabina letadla je vybavena poměrně spartánsky. Uvádí se, že je to prostor velký 3,8 metru. Třeba si představte, že sedíte v koupelně. A teď tam máte sedět pět dní. Konstruktéři udělali vše proto, aby pilot v prostoru vydržel,“ říká odborník na letectví Martin Salajka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Několik rekordů překonalo letadlo na sluneční pohon - Solar Impulse 2. O cestě stroje mluví odborník na letectví Martin Salajka

„Má speciálně polohovatelné lůžko, které se může na 20 minut, které mu povolí autopilot, přeměnit i na jakousi provizorní postel. Piloti používají také zkušenost s jógou, aby vydrželi ten dlouhý čas. Prostor je uzpůsoben i pro vykonávání základních lidských potřeb. Nakonec to vyřešili jednoduchým způsobem, jaký volí staří plachtaři,“ dodává.

Po opravách a dlouhých odkladech letu kvůli počasí proběhla rekordní etapa bez větších problémů.

Borschberga a druhého pilota v projektu - Bertranda Picarda - čekají ještě další úseky letu - do americké Arizony, New Yorku a nakonec do Abú Zabí, odkud letoun odstartoval v březnu.

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 po pěti dnech a nocích ve vzduchu přistál na Havaji | Foto: Reuters

Kromě zmíněného rekordu drží nyní Solar Impulse ještě další dvě ‚nej‘ - je solárním letadlem, které najednou urazilo nejdelší trasu a strávilo ve vzduchu nejdelší čas.

Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech a zamířila východním směrem.

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 po pěti dnech a nocích ve vzduchu přistál na Havaji | Foto: Reuters

Kvůli potřebnému dostatku slunečního záření by neměla trvat déle než do začátku srpna, na vlastní let počítá duo pilotů Borschberg a Bertrand Picard 25 dní. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 000 kilometrů.

Letoun Solar Impulse 2 nenese ani kapku pohonných hmot. Na svém povrchu má 17 248 fotovoltaických článků, které s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům. Letoun má rozpětí křídel 72 metrů, což je více, než má Boeing 747. Váží ale jen 2,3 tuny, tedy asi jako větší osobní automobil.

„Z lidského hlediska je to zajímavá událost. Z hlediska letectví je to významný počin, protože je to něco, co nikdo nepodnikl a co určitě bude mít nějaké následovníky a posune to vývoj techniky o kus dál,“ vysvětluje Salajka.

„Teď je otázka, kdy stránka rekordní a ojedinělá bude potlačena stránkou výrobní. Je hezké dosáhnout něco poprvé a udělat to za značných finančních nákladů. Něco jiného je ale toho dosáhnout v sériové výrobě a použít k běžným komerčním letům,“ uvádí odborník na letectví.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme