Speciální elektromotory by mohly urychlit pohyb letadel na letištích a ušetřit společnostem miliony
Společnost WheelTug vyvíjí nový elektromotor, který by letadlům pomáhal s pojížděním a urychlil ho. Testovat by se mohl na pražském Letišti Václava Havla nebo ostravském Mošnově.
Nový elektromotor umožní letadlu pohybovat se po dráze svépomocí, popisuje ředitel společnosti WheelTug a někdejší náměstek ministra obrany Jan Váňa. „Je to v podstatě nové příďové kolo toho velkého Boeingu nebo Airbusu, pomocí kterého se letadlo bude pohybovat na ploše vpřed-vzad tak, jak ho dneska vzad pohybuje těžký tahač a vpřed ho mohou pohybovat pouze hlavní motory,“ vysvětlil Váňa.
Elektromotor od WheelTugu, který patří do amerického holdingu Borealis Exploration, by měl na každé otočce letadla na letišti, tedy při příletu a odletu, ušetřit až 20 minut strávených na dráze a také miliony dolarů leteckým společnostem.
OBRAZEM: Prahou projel nadměrný náklad. Historický letoun se stěhoval z Ruzyně do Kbel
Číst článek
„Odhadujeme celkové úspory pro letecké společnosti v rozmezí zhruba od jednoho do pěti milionů dolarů za rok na letadlo, což je součet jednotlivých dílčích úspor, které vzniknou snížením spotřeby paliva, zkrácením pobytu letadla na letišti, snížením emisí, snížením opotřebení motoru a opotřebením brzd,“ řekl Váňa.
Časovou úsporu by přivítala většina letišť, která se dlouhodobě snaží zkrátit pobyt letadel na dráze, a samozřejmě i cestující.
Nový systém by mohla společnost testovat v České republice. Ve hře jsou ruzyňské letiště, ostravský Mošnov a také letiště Schipol v Amsterdamu. Jasno by mělo být v polovině příštího roku.